Svar: Skrigeri ved amning og sjældne amninger
1. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
Jeg giver dig fuldstændig ret i at det er uhensigtsmæssigt hvis din datter ikke indtager mælk i op til 8 timer og hvis du her forsat skal kæmpe for at få væske i hende. Det er meget vigtigt at hun får sit mælke- og væskebehov dækket og du skal bestemt ikke sige 'pyt med det'.
Du har et eller andet sted ret i dine antagelser at babyer kan "glemme" at amme og gå sukkerkolde. Helt små børn har naturligt stadig svært ved egentlig at mærke, hvorvidt de er sultne eller mætte ligesom de også har svært ved at mærke hvorvidt de skal sove eller være vågne, om de fryser eller har det for varmt osv. Derfor må man nogle gange som forældre være lidt vedholdende og tage over - fordi man ved at det er til barnets bedste.
At tilbyde hende en sprøjte ved brystet er en rigtig god idé. Gør det at du forsøger at lægge hende til og afviser hun, virker frustreret osv. så dryp lidt mælk eller kogt vand i munden på hende og se så om du ikke på den måde kan få hende til at tage brystet så hun får hvad hun har behov for.
Det du fortæller, dine tanker og måden at reagere på er helt relevant. Det er fint at du har fået hende rolig med sukkervand og derefter har fået hende til at spise. Du er nødt til at gøre hvad du kan og det lyder altså rigtigt det du fortæller. Hun skal have sit mælke og væskebehov dækket.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske