Skrigeri ved amning og sjældne amninger

1. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Skrigeri ved amning og sjældne amninger

Hej Helen.

Tak for dine svar mht. refluks

Anna er nu blevet lidt aeldre og er 2,5 maaneder. Vi har vaennet os til hendes reflux og hun har vaennet sig til medicinen som ser ud til at faa hende til at skrige mindre selvom hun stadig skriger en del.

Senest er hun begyndt ikke at ville ammes saerligt ofte. Hun tager som oftest et straek paa 5-9 timer naar hun bliver lagt om aftenen og bliver saa ammet, sover yderligere 3 timer og bliver ammet. Disse amninger er uden problemer og jeg ligger i sengen og ammer hende men resten af dagen er amning altsaa for viderekommende.

Efter morgen amningen er hun typisk vaagen en time og sover saa 1-3 timer i et eller to straek. Naar det er 3-4 timer siden sidste amning er jeg obs paa om hun er sulten igen og naar hun begynder at sutte paa haenderne eller skrige tilbyder jeg hende brystet. Det gaar nogle gange ok... men det er som om at hun hidser sig selv helt op i roedt felt hvis det enten ikke gaar hurtigt nok eller hvis jeg kommer til at tilbyde hende brystet tidligere end hun lige havde taenkt sig... og det er ofte svaert at vide lige hvad det tidspunkt er.

Resultatet er ofte at hun saa af ren ophidselse skriger sig selv i seovn igen uden amning og vaagner efter 20 minutter og gerne vil ammes. Derfra virker det hun gerne vil vente 5-7 timer med naeste amning... for hver gang jeg synes hun virker sulten og tilbyder hende noget saa skriger hun og ...

Annonce

... virker vred.

Igaar gik der saaledes 8 timer fra en amning klokken 10 om formiddagen til at jeg tilsidst fik hende til at amme igen klokken 4 om eftermiddagen. Hun havde paa det tidspunkt vaeret oppe at vende det roede felt hver gang jeg tilboed hende maelk og taget smaa powernaps paa 20-30 minutter undervejs.

Da vi bor i varmen begyndte jeg at blive bekymret for hendes vaeskeindtag og kogte noget vand med en smule sukker til hende. Hun fik det sproejtet ind i munden (ca. 10 ml lidt af gangen) med en sproejte selvom hun prosterede voldsomt... men efter 5 minutter faldt hun til ro og blev ammet i ro og fred -endelig. Det virkede naermest som om hun var gaaet sukkerkold og ikke selv forstod at det ville hjaelpe hende at spise.

Synes det er en lidt daarlig vending amningen er ved at tage, og er ked af at vi ikke bare faar det til at koere. Har ammet mine to andre boern til de var 11 maaneder, men orker ikke at tvinge hende til at tage brystet ved en hver amning om dagen.

Det skal siges jeg har proevet at laegge mig ned for at efterligne nat amningen som jo fungerer. har proevet at goere det i moerke ogsaa... men det har ikke hjulpet.

Det jeg gerne vil vide er om babyer kan "glemme" at amme og gaa "sukkerkolde"... eller om jeg bare skal sige skidt pyt med at hun ikke vil amme i 8 timer om dagen og dermed skriger en del.

Haaber du kan hjaelpe os tilbage paa ret spor.

Tak,
Anja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor