Brev:
Skrigeri ved amning og sjældne amninger
1. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Skrigeri ved amning og sjældne amninger
Hej Helen.
Tak for dine svar mht. refluks
Anna er nu blevet lidt aeldre og er 2,5 maaneder. Vi har vaennet os til hendes reflux og hun har vaennet sig til medicinen som ser ud til at faa hende til at skrige mindre selvom hun stadig skriger en del.
Senest er hun begyndt ikke at ville ammes saerligt ofte. Hun tager som oftest et straek paa 5-9 timer naar hun bliver lagt om aftenen og bliver saa ammet, sover yderligere 3 timer og bliver ammet. Disse amninger er uden problemer og jeg ligger i sengen og ammer hende men resten af dagen er amning altsaa for viderekommende.
Efter morgen amningen er hun typisk vaagen en time og sover saa 1-3 timer i et eller to straek. Naar det er 3-4 timer siden sidste amning er jeg obs paa om hun er sulten igen og naar hun begynder at sutte paa haenderne eller skrige tilbyder jeg hende brystet. Det gaar nogle gange ok... men det er som om at hun hidser sig selv helt op i roedt felt hvis det enten ikke gaar hurtigt nok eller hvis jeg kommer til at tilbyde hende brystet tidligere end hun lige havde taenkt sig... og det er ofte svaert at vide lige hvad det tidspunkt er.
Resultatet er ofte at hun saa af ren ophidselse skriger sig selv i seovn igen uden amning og vaagner efter 20 minutter og gerne vil ammes. Derfra virker det hun gerne vil vente 5-7 timer med naeste amning... for hver gang jeg synes hun virker sulten og tilbyder hende noget saa skriger hun og virker vred.
Igaar gik der saaledes 8 timer fra en amning klokken 10 om formiddagen til at jeg tilsidst fik hende til at amme igen klokken 4 om eftermiddagen. Hun havde paa det tidspunkt vaeret oppe at vende det roede felt hver gang jeg tilboed hende maelk og taget smaa powernaps paa 20-30 minutter undervejs.
Da vi bor i varmen begyndte jeg at blive bekymret for hendes vaeskeindtag og kogte noget vand med en smule sukker til hende. Hun fik det sproejtet ind i munden (ca. 10 ml lidt af gangen) med en sproejte selvom hun prosterede voldsomt... men efter 5 minutter faldt hun til ro og blev ammet i ro og fred -endelig. Det virkede naermest som om hun var gaaet sukkerkold og ikke selv forstod at det ville hjaelpe hende at spise.
Synes det er en lidt daarlig vending amningen er ved at tage, og er ked af at vi ikke bare faar det til at koere. Har ammet mine to andre boern til de var 11 maaneder, men orker ikke at tvinge hende til at tage brystet ved en hver amning om dagen.
Det skal siges jeg har proevet at laegge mig ned for at efterligne nat amningen som jo fungerer. har proevet at goere det i moerke ogsaa... men det har ikke hjulpet.
Det jeg gerne vil vide er om babyer kan "glemme" at amme og gaa "sukkerkolde"... eller om jeg bare skal sige skidt pyt med at hun ikke vil amme i 8 timer om dagen og dermed skriger en del.
Haaber du kan hjaelpe os tilbage paa ret spor.
Tak,
Anja