Svar: Mere mad? - 3 mdr.
30. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Maiken
Dannelsen af brystmælk er utroligt påvirkelig af hvordan mor har det og derfor vil mælkemængden naturligt falde meget hurtigt, når mor er lidt stresset:o) Det er helt normalt og det gør ikke noget, det skal du ikke være ked af.
Jeg synes det er rigtig flot tænkt at du har forsøgt at malke ud og her fornemmer at brystet virker tomt. Det er på samme måde rigtig godt at I har forsøgt at supplere med mme efter amning og når Silje her tager 100ml, så er det fordi du på dette tidspunkt ikke har haft nok til hende - så er det netop vigtigt at supplere hende og det du har gjort gør dig til en god mor!
Derfor skal du nu sige til dig selv, at når Silje dier hos dig og du kan høre hun synker, se mælk i mundvigene osv. så får hun hvad hun skal have. Men de gange, hvor hun slipper hele tiden, hvor du ikke fornemmer at der er så meget mælk, så skal hun suppleres med en flaske og det skal du gøre med god samvittighed, for det er hendes behov.
Du skal altså tillade dig at flekse efter hvad hun viser behov for og det er fint at amme så meget du kan, men det er også fint at supplere. Der er ingen problemer med rent drikkevand i Danmark og det er ikke sundhedsskadeligt at tilbyde sit barn en flaske, så det gør du bare og får lidt ro på. Når hun så har sovet nogle sammenhængende timer og atter vågner op og er sulten, så har du forhåbentlig fået slappet lidt af, har igen fået dannet fint med mælk til hende og så kan du amme igen.
Derudover vil far jo kunne komme lidt på banen og give flaske en gang imellem og det vil også være dejligt for jer alle:o)
Rigtig meget held og lykke og stort knus fra mig til dig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske