Brev:
Mere mad? - 3 mdr.
30. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Mere mad? - 3 mdr.
Hej Helen..
Jeg har lagt mærke til at Silje nogen gange meget hurtigt græder ved brystet. Hun sutter kun nogle få min og begynder så at græde. Hvis jeg skifter hende til den anden side er der ro, hvorefter det starter igen efter få min. Det er værst om aftenen.
Jeg forsøgte igår at malke ud, lige efter en kort og urolig amning, hvor hun efterfølgende var faldet i søvn. Jeg havde fornemmelsen af, der ikke kom noget mælk. (Ingen mælk i mundvigen, suttede mange gange før hun slugte). Der kom stort set ingen mælk fra nogen af brysterne, da jeg for første gang prøvede at malke ud. Der var kun en lille bundskvat efter 10min. udmalkning. Satte suget højere op uden det hjalp. Hun havde dog lige ammet, men var grædende og urolig som før nævnt. Jeg er bange for jeg ikke har nok mælk? Hun tager dog 200gr. på i ugen, vejer hende selv, da sundhedsplejerksen stadig strejker.
Igår aftes lavede min mand og jeg så et eksperiment. Vi gav hende erstatning efter hun havde ammet som hun plejer hos mig med gråd, slipper og sutter osv. Jeg lod hende sutte, indtil jeg synes det var synd og hun slap hele tiden efter kort sutten. Hun tog lige efter amningen ca. 100ml. erstatning, var glad og rolig, faldt hurtigt i søvn og sov fra 21-7 morgen. D
Det skal siges at hun normalt tager op til 6-8 timers søvn om natten når jeg ammer hende sidste gang om aftenen, så jeg ved ikke om hun mangler mælk fra mig, hvis hun kan sove så længe?? Det kan selvfølgelig også være tilfældigt hun sov så længe. Men tænk nu, hvis hun er mere sulten end det jeg kan give? Jeg ammer hende så tit jeg kan ila dagen, bare såsnart hun efter leg bliver utilfreds eller efter en lur. Der går aldrig mere end 3 timer imellem.
Jeg selv har været en del stresset på det sidste, kan ikke sove og er urolig. Er nu startet hos en psykolog, da jeg var bange for at have udviklet en fødselsdepression. Han mener dog det er stress. Jeg har dog i en lang periode kæmpet med at Silje til tider græder ved brystet, slipper hurtigt. Synes ikke altid der er mælk i mundvigen på hende, andre gange løber det ned ad siden på mig og ned ad kinden på hende. De gange hun var meget urolig ved brystet og hvor jeg "har trukket det lidt", giver jeg hende sutten og hun bliver mere rolig?? Så jeg har tænkt hun ikke var sulten. Men hvis hun lige efter amning tager 100ml uden vrøvl, tror du så ikke det er sult?
Hvad gør jeg? Jeg vil selvfølgelig amme hende så meget jeg kan, men havde tænkt mig, hvis hun igen bliver utilfreds ved brystet, at give hende erstatning bagefter, så hun bliver mæt. Kan ikke lade være at spekulere på om hun ville have sprunget en kurve mere op hvis jeg havde gjort det noget før, eller om hendes aftenuro, ville have været bedre?
Har du et godt råd?
Hilsen
Maiken