Svar: Skal jeg stoppe tidlig morgenamning
29. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Hvorvidt du skal stoppe med tidlig morgenamning eller ej, afhænger lidt af hvordan dagen i øvrigt forløber hos jer. Som udgangspunkt lyder det passende med 3 amninger dagligt med den alder din datter har, omkring 10 måneders alderen vil det dog være rigtig fint at skrue ned til 2 og det kunne så sagtens være den tidlige morgenamning der røg. I stedet kan du så amme inden sengetid og måske sen aften inden du selv går i seng ...
Det vil sige fjerne amningen om morgenen, men også fjerne amningen i løbet af dagen og i stedet tilbyde denne sen aften. Dette anbefaler jeg fordi jeg kan se at din datter lige nu faktisk sover igennem. Hun sover fra hun bliver puttet kl. ca 19-19.30 og så indtil kl. 3.30 - altså faktisk 8 timer uden mælk. Det er helt vildt flot! Det ville bare være meget mere hensigtmæssigt hvis de timer lå fra kl. 23 til kl. 07, hvor I så alle kunne stå op og dagen kunne begynde.
Jeg tænker altså at din datter faktisk vågner og søger brystet fordi det er et reelt behov efter så mange timers søvn og hvis du ikke ammer, så skal hun have vand i stedet. Eller du kan tilbyde hende mælk sen aften og så satse på at hun sover til næste morgen tidlig og du får flyttet hendes lange søvntræk.
Derudover tænker jeg at hun naturligvis skal have mad nok i løbet af dagen så hun stille og roligt kan nøjes med de 2 amninger og at hendes søvnvaner og daglige rytme også spiller ind på hendes opvågninger om natten og lyst til leg kl. 04 ..:o)
En dagsplan kunne se således ud:
Morgen 7-8: Havregrød, vand eller sødmælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frugt - frugtmos eller frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur, sover 45-60 minutter
Frokost 12: Rugbrødshapere med smørbart pålæg, makrel, sildepostej, tun, rognguf, smøreost, avokadomos, broccolimos, rester fra aftensmaden, - det kan være lidt kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle og lignende. Evt. supplere op med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop
Puttes til middagslur, sover et par timer
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, friske bær, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, der skal både være mos og mad i stykker, mad der spises med fingrene eller en gaffel, mad der gives med ske og mad til at sidde med i hånden. Vand eller sødmælk af kop
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert eller en 'godnatgrød'.
Puttes til natten med amning ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes og spise mere eller mindre i søvne og kan forhåbentlig herefter så sove til næste morgen tidlig ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske