Svar: Storesøster, jalousi og amning af lillesøster

28. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Louise

Der er ingen tvivl om at netop ammesituationen er rigtig svær for din datter på 3 år at tackle og det er der ikke noget at sige til. At sidde og amme er jo meget intimt og du har her den tætteste kontakt du kan have med lillesøster, I har noget sammen, som storesøster ikke kan være en del af og det er rigtig hårdt at rende rund i periferien og være tilskuer til den nærhed du og lillesøster har.

Det er et eller andet sted utroligt flot at din datter på 3 år er i stand til at sige, at hun er ked af at du sidder med Alberte, for selvfølgelig er hun det. Derfor er det også vigtigt at du anerkender det og sætter ord på den følelse i stedet for at skælde hende ud.

Jeg synes du skal forsøge at invitere ...

Annonce

... storesøster med ind i den sfære du og lillesøster har. Læg lillesøster til i tvillingestilling, så er der plads til storesøster på modsatte side og inviter så storesøster med: "Kommer du ikke her hen og sidder sammen med mor og Alberte, tag en bog med, så skal mor læse en historie for dig, kom skat" osv. Du kan sagtens gøre ammesituationen dejlig for jer begge og udnytte situationen til at få læst højt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis din 3 årige datter er glad for dukker, så vil hun måske også synes at en babydukke er sjov. Hun vil jo gerne efterligne og gøre det du gør, så med en dukke i favnen kan I gøre ting sammen, men ved siden af hinanden. Måske hun synes det er sjovt.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej. Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger