Svar: Storesøster, jalousi og amning af lillesøster
28. maj 2008
Alder:
3 år
Kære Louise
Der er ingen tvivl om at netop ammesituationen er rigtig svær for din datter på 3 år at tackle og det er der ikke noget at sige til. At sidde og amme er jo meget intimt og du har her den tætteste kontakt du kan have med lillesøster, I har noget sammen, som storesøster ikke kan være en del af og det er rigtig hårdt at rende rund i periferien og være tilskuer til den nærhed du og lillesøster har.
Det er et eller andet sted utroligt flot at din datter på 3 år er i stand til at sige, at hun er ked af at du sidder med Alberte, for selvfølgelig er hun det. Derfor er det også vigtigt at du anerkender det og sætter ord på den følelse i stedet for at skælde hende ud.
Jeg synes du skal forsøge at invitere storesøster med ind i den sfære du og lillesøster har. Læg lillesøster til i tvillingestilling, så er der plads til storesøster på modsatte side og inviter så storesøster med: "Kommer du ikke her hen og sidder sammen med mor og Alberte, tag en bog med, så skal mor læse en historie for dig, kom skat" osv. Du kan sagtens gøre ammesituationen dejlig for jer begge og udnytte situationen til at få læst højt.
Hvis din 3 årige datter er glad for dukker, så vil hun måske også synes at en babydukke er sjov. Hun vil jo gerne efterligne og gøre det du gør, så med en dukke i favnen kan I gøre ting sammen, men ved siden af hinanden. Måske hun synes det er sjovt.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske