Storesøster, jalousi og amning af lillesøster

28. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 år

Storesøster, jalousi og amning af lillesøster

Hej Helen

Jeg skriver, fordi jeg nu igen har haft en dårlig morgen fuld af skæld ud på min datter på 3 år.

Hun blev storesøster for 3 mdr siden. Her på det sidste er der begyndt at komme en del jalousi. Problemet er størst om morgenen, hvor jeg er alene med dem begge fra vi står op kl 6 til jeg afleverer hende ved 8.30-9 tiden. Jeg er godt klar over det er en stor omvæltning at blive storesøster. Men jeg synes bare jeg gør så meget for at hun stadig får min opmærksomhed og kærlighed, og så bliver jeg frustreret, når det bare aldrig er nok.

Jeg kan komme med et eksempel fra denne morgen. Den lille på 3 mdr. var vågen fra kl. 4, hvor hun fik mad. Hun har svært ved at falde i søvn igen efter det sidste natmåltid for tiden. Kl. 6 vågner den store så (bliver vækket af hendes far, der går der). Godt så, så står jeg op med hende efter igen at have fået under 5 timers søvn. Jeg sover alt hvad jeg kan komme til om dagen, men bliver sjældent til mere end 1 time, og det er jo ikke nok i det lange løb.

Så har vi som regel en time alene sammen hvor vi spiser morgenmad og leger lidt, før den lille vågner ved 7 tiden.
Og så kommer problemet når jeg sidder og ammer den lille. Jeg sørger altid for at der også er plads til hende i sofaen og jeg tænder ...

Annonce

... for tegnefilm i tv'et så hun har noget at lave i den halve time, det tager. Men det ender alligevel altid med, at hun render rundt i stuen og gør alle de ting hun ikke må. Krøller vores papirer sammen, tegner sig på armen med kuglepen, eller hiver i mit tøj eller slår på mig.

Jeg føler, det er fuldstændig ligemeget, hvad jeg siger, ord hjælper ingenting, hun griner bare og fortsætter. Jeg har også prøvet at spørge hende, om det er fordi hun er ked af at jeg sidder med Alberte. Så siger hun ja. Men hvad skal jeg gøre? Jeg synes jo jeg bruger tid med hende alene også, jeg bliver jo altså nødt til også at tage mig af den lille. Og det hjælper igenting at sige til hende, at vi kan lege bagefter.

Derudover er det jo heller ikke altid, jeg har overskud til at skulle lege IGEN. Somme tider, som idag, ender det med at jeg skælder hende ud, indtil hun forstår, det er alvor, og at jeg er sur.

Og så sidder jeg tilbage bagefter og føler mig som en elendig mor, for jeg kan jo se på hende, hun bliver usikker af at blivce skældt ud.

Jeg er bare rigtig træt af de dårlige morgener, så jeg håber, du kan give mig nogle gode råd. Og jeg håber ikke det er nogle råd hvor jeg skal "give" mere, for jeg synes bare jeg giver og giver...

Kærlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin