Svar: Tager ikke på af amning
26. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
Nej det er ikke okay at jeres dreng taber sig og det lyder nødvendigt at han tilbydes ekstra modermælkserstatning - især fordi du oplever at din mælkeproduktion daler. Det kan jeg i øvrigt godt forstå at den gør, du har jo nok at se til...:o)
Du kan give ham ekstra mme af en kop eller af en sprøjte. Hvis du bruger en kop, så skal den være helt lille, som et lille medicinbæger eller et snapseglas. Du kan også med en 10ml sprøjte dryppe mælk i mundvigene på ham, nogle børn bliver så gode til denne teknik at de med sprøjten ved munden på få sekunder suger stemplet i bund. På den måde kan de hurtigt få nogle ml i sig.
Hensigtsmæssigt er det dog fortsat med flasken - det er trods alt en del mælk han efterhånden skal have og der er også noget vigtigt i at sutte, når man spiser... Det er godt, hvis I kan blive ved at forsøge.
Derudover tænker jeg at du skal vide at der er noget der hedder "hjælpebryst" eller lact-aid. Det er en lille anordning, hvor man har en slange (en tynd sonde) siddende ved brystvorten og igennem sonden løber så mælken ned til barnet. Enden af sonden kan f.eks. gå hen i en flaske med mælk og når barnet så dier på brystet så vil barnet få mælk både fra brystet og fra slangen i flasken, samtidig med at barnet også stimulerer brystet.
Jeg skal sende noget til dig omkring det.
Jeg håber det lykkes for dig at få lidt ekstra mælk i lilleprinsen på den ene eller den anden måde. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske