Brev:
Stikker af fra mor når sove
27. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Stikker af fra mor når sove
Kære Helen!
Så er jeg tilbage, og ikke overraskende handler det om Lenas søvn. Hun er så småt begyndt i dagpleje, vi har 14 dage til at køre hende ind, og indtil videre går det fint.
Det jeg er mest spændt på er om hun vil sove, men det er jeg nødt til at tro på at hun vil, vores dagplejemor har 29 års erfaring, så mon ik hun kan klare hende....
Det er ikke så meget det mit spørgsmål handler om, men om vores aften putning.
Vi har det samme ritual hver aften. Aftensmad, lege lidt, bade, en flaske, enten vælling eller kamille te, ikke så meget for at få noget i hende, men mere for at få hende lidt ned i tempo.
Hun kommer i seng ca. kl.19.30. og hun er træt. Men ligeså snart hun bliver lagt bliver hun til en djævel. Hun ligger i mellem i dobbeltsengen, og det har jeg det fint med, synes også det er nemmere for så kan vi læse historie, synge, og nusse. Og det har også gået godt, men nu er hun begyndt at stikke af.
Jeg når kun lige at ligge hende, så tar hun turen, og hun har også fundet ud af at komme ned fra sengen. Det er så træls, også fordi at en putning burde ikke handle om at fortælle at hun ikke må, og få skæld ud. Fordi jeg blir jo nødt til at sige til hende at hun ikke må, for hun kan jo slå sig gevaldigt.
Det virker på mig at hun kæmper med alle sine kræfter om at holde sig vågen, der er simpelthen så mange ting hun skal udforske at dagen bare ikke er lang nok.
Til sidst ender det med at jeg må holde hende fast, så hun kan finde en form for ro, og så falder hun i søvn ved brystet.
Hvad synes du jeg kan gøre? Som sagt så prøver vi at læse, synge, nusse, kilde, for at få hende til at ligge ned. Det går ikke bedre når far putter, tværtimod, det har aldrig lykkes ham.
Hun plejer at sove 20.30 - 21.00. Hun står op ved 6.30 tiden, og sover ca. 2 timer om dagen på en gang, hun gider ikke to gange mere, men hun kan ikke holde længere end til kl. 11.00, og står op 13.00- 14.00 tiden.
Håber du kan finde ud af mit brev.
Kærlig hilsen