Svar: Overproduktion og smerte i brystet efter amning
24. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig godt at du har fået lægen til at se på dit bryst og at I således ikke mistænker brystbetændelse eller svamp. Det er især disse to ting du skal være opmærksom på, fordi begge dele giver store smerter i brystet. Især en svampeinfektion kan give smerter lige efter amning og imellem amningerne og de kvinder der har oplevet det siger at det føles som om en kniv stikkes ind i brystet - det er altså en dyb indre smerte.
Hvis det er sådan du har det, så vil det være relevant at både du og din datter bliver behandlet. Man behandler normalt med brentan gel som kan smøres både på brystvorten og i barnets mund. Hvis ikke både mor og barn behandles, så er der risiko for at I smitter hinanden igen og igen.
Det er vigtigt at du lader brysterne få lidt luft og det er en god idé at bruge en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader og du skal være meget omhyggelig med hygiejnen og sørge for at vaske dine hænder godt både ved bleskift, toiletbesøg osv. så du er sikker på at du har rene hænder, hvis du rører ved dine brystet.
Det anbefales også at man forsøger at undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. Man kan også forsøge at undgå hvidt brød. Derimod vil det være en god idé at indtage syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk, da Acidophilus kulturer er gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.
Det kan derudover anbefales at vasker dine brystvorter med danskvand et par gange i løbet af dagen. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. På samme måde kan du tage en skumklud eller snippen af en stofble omkring din finger, dyppe den i danskvand og komme lidt danskvand på din datters gummer, tunge og indersiden af hendes kinder.
Hvis du bruger suttebrik, sutteflaske, brystpumpe osv. så er det vigtigt at alle disse dele koges. Det er ikke nok at skolde det, de skal koges i 10 minutter for at alle svampebakterier er slået ihjel.
Med hensyn til overproduktion så er det sådan at jo mere man ammer, jo mere man malker ud, jo mere stimuleres der til mælk. Det betyder at din datter måske har diet lidt ekstra på det bryst i forhold til det andet og at du måske derfor skal forsøge at trappe lidt ned på den side og lægge hende mere til på modsatte side. På den måde kan du få produktionen op der hvor du føler du producerer mindre og sætte produktionen lidt ned der hvor du tydeligvis overproducerer.
Det kan nogle gange være nødvendigt at gå ind og malke det overfyldte bryst ud fordi din datter, som lægen også har sagt, ikke kan spise så stor en produktion hvorfor du hele tiden har en del mælk stående som ikke kommer ud. Hvis man vil 'tømme' brystet, så vil det være vigtigt at gøre det enten lige efter hun har spist. Altså i samme amning. Der må ikke gå for lang tid, for så vil du producere til mere. Så lige efter hun har sluppet. Eller du kan malke ud på det tidspunkt, hvor hun normalt ville spise fra den side og i stedet må du så tilbyde hende modsatte side og evt. supplere med den mælk du så har malket ud.
Man kan også nogle gange gøre det at man starter med at malke toppen ud fra brystet og så bagefter lægger din datter til og lader hende spise færdig. Børn er jo betydeligt bedre til at 'tømme' et bryst end brystpumpen er og alt efter hvordan du lægger hende til, kan du hjælpe med at få tømt de bestemte kirtler rundt omkring i brystet.
Du kan malke ud med hænderne eller med en brystpumpe og du skal malke ud så længe mælken strømmer frit. Når du fornemmer at der skal hives meget i brystet for at få mælken til at løbe, så er brystet ved at være tømt. Du skal naturligvis mærke efter hvordan det føles, om mælkeknuderne er væk, om hele brystet virker blødt og eftergiveligt, massere forsigtigt, bruge lidt varme omslag osv. som du har haft held til at gøre før.
Det er ikke sådan at du skal 'tømme' hver gang, du kan gøre det en enkelt gang eller måske to, hvor du virkelig fornemmer at det er nødvendigt, men ellers må du tro på at din krop er i stand til at regulere mængden ned, da det handler meget om udbud og efterspørgsel = jo mere efterspørgsel på det bryst, jo mere produktion - jo mindre efterspørgsel, jo mindre vil du producere ...
Jeg tror bestemt ikke at dit brystvæv er skadet, men der kan som sagt være tale om en svampeinfektion som så skal behandles og så lyder det som om at du overproducerer.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske