Brev:
I syv sind - søvn, madplan og lege
24. maj 2008
Alder:
15 mdr.
I syv sind - søvn, madplan og lege
Hej Helen,
Saa er jeg paa banen igen. Sidste gang jeg skrev til dig var det endelig lykkedes os at faa Leonard til at falde i soevn i sin egen seng, uden at vi skulle vugge ham i soevn i vores arme. Problemet er at vi er tilbage i de gamle vaner... hver gang han faar en tand, er forkoelet, eller jeg er kommet sent hjem fra arbejdet, og han har brug for lidt ekstra tryghed, saa vil han ikke falde i soevn i sin seng, men insisterer paa at falde i soevn i vores arme.
Vi har et godt og hyggeligt putteritual, med bad, lege, snakke, putte og kramme... og til sidst gaa lidt rundt og hviske stille og roligt... synger eller pjatter lidt, saa han klukker af grin og vi ender dagen paa en positiv maade. Hvor han foer synes det var hyggeligt at laese smaa godnathistorier, interesserer det ham overhovedet ikke mere (det er somom han gennemgaar faser hvor forskellige ting er interessante... fra blomster, boeger, bolde, til noegler og grene...og mister saa pludselig interessen igen). Altsaa virker godnatlaesningen ikke mere - det var ellers det som gjorde at jeg kunne faa ham til at falde i soevn i sin egen seng - altsaa at "lokke" ham med en lille billedbog, som laa parat i sengen.
De sidste mange uger har jeg som sagt ladet ham falde i soevn i mine arme... han laegger sig til rette paa min arm paa den samme maade hver aften, og falder saa i soevn i loebet af 5-7 minutter. Derefter laegger jeg ham ned i sengen. Vi putter ham kl. 20:00, og han sover middagssoevn mellem kl. 12:30 og 14:30. Han sover for det meste igennem til kl. 5. eller 6. naeste morgen, kommer saa over til os i sengen, og sover derefter videre til kl. 6:30 eller 7:00. Hvis han har tandpine eller er forkoelet, saa vaagner han gerne 1-2 gange i loebet af natten, skriger og vil krammes, hvilket vi saa goer. Altsaa fungerer det ikke altid optimalt med at sove igennem.
Mit problem er at jeg ikke ved hvad som er BEDST for ham. Mit hjerte siger mig at det er dejligt og hyggeligt for os begge at han falder i soevn i mine arme paa en stol direkte ved siden af sengen (og det gaar jo meget hurtigt), men min fornuft siger mig at det er "bedst" paa lang sigt at han laerer at falde i soevn i sin seng alene. Jeg har forsoegt alle dine gode raad (fra tidligere svar og raad til andre) om at blive i rummet men paa lidt afstand, gaa til og fra, tilbyde maelk og banan, give en haand at holde i osv osv. Men problemet er at han bare skriger i vilden sky, saa snart jeg forsoeger at laegge ham ned i sengen...
I starten virker det som protest (mod at han ikke maa falde i soevn i mine dejlige varme arme), men det udvikler sig til hulk og rigtig ulykkelig graad, hvor han til sidst staar helt oploest og bare ikke kan forstaa hvad der sker... Det sker hvad enten jeg gaar til og fra, jeg staar lige ved siden af sengen, eller jeg opholder mig i rummet... Og saa giver jeg op til sidst. Og taenker at han sikkert har brug for knus, kram og varme. Min daarlige samvittighed over at jeg foerst kommer hjem fra arbejdet kl. 18:00 hver dag (er dog hjemme en time i frokostpausen) goer saa at jeg tager ham op (efter 30 minutters skrigeri), troester ham og lader ham falde i soevn i mine arme... han er helt oploest paa det tidspunkt.
Men hovedproblemet er altsaa at jeg er i SYV SIND med hensyn til hvad der er bedst for HAM - paa kort sigt og paa lang sigt. Hvis det staar til mig, saa vil jeg allerhelst bare lade ham falde i soevn i mine arme, men jeg undrer om jeg bare goer ham en bjoernetjeneste... og at han maaske bliver utryggere ved det, da han ikke laerer at det er OK at falde i sovn i sin seng alene. Jeg selv sov i mine foraeldres seng til jeg var MEGET gammel, derefter paa gulvet ved siden af dem... og var teenager foer jeg turde sove ude...
Jeg synes nu ikke det var saerligt sjovt og ville oenske jeg ikke havde vaeret saa utryg omkring soveriet. Derfor vil jeg gerne goer det som er bedst for HAM, men kan ikke finde ud af hvad det er...Jeg ved at hvis han skal laere at sove i sengen alene, saa bliver det altsaa med en smule skrig og graad og ulykkelige stunder. Det er ikke anderledes, naar min mand proever.
Eller skal jeg bare lade ham falde i soevn i mine arme - som vi begge nyder - og haabe paa at han en skoenne dag, naar han bliver stoerre, selv vil bede om at falde i soevn i sin egen seng?
Beslutningen er vel min, men ud fra et "ekspert" synspunkt, hvad vil du saa raade os til?
Mht. mad og maelk vil jeg hoere hvor meget koed og maelk min dreng skal have per dag?
Lige nu ser vores madplan saaledes ud:
kl: 6:00
Jeg ammer ham i sengen
kl. 8:00
Havregroed, maelk og frugt
kl. 10:00
En lille yogurt, lidt groft broed, frugt og vand
kl. 14:00
Varm mad til frokost: Koed el. fisk, groentsager, pasta eller kartofler. Vand og frugt
(Han plejede at spise frokost kl. 12, men da han nu sover fra kl. 12:00/12:30 til kl. 14:00/14:30, er det ikke muligt laengere, er det ok?)
kl: 16:00
Frugt eller en bid broed og vand - med mindre han har spist godt kl. 14:00, saa er han ikke sulten...
kl: 18:30
Aftensmad: det samme som han fik til frokost, bare uden koed/fisk (altsaa groentsager/kartofler el. pasta), samt frugt og vand
kl.19:00
Jeg ammer ham
Kl. 20:00
Nogle gange en halv banan og lidt vand
Dvs. at han faar koed naeste hver dag til frokost, er det OK? Som regel oksekoed, da svinekoed er sjaeldent her hvor vi bor.
Da jeg ammer ham 2 gange om dagen, har jeg svaert ved at vurdere om han faar nok/for meget maelk. Det bliver til 2 gange amning, 1 glas maelk (om morgenen), samt en yogurt, og lidt ost paa broedet af og til.
Til allersidst vil jeg spoerge om du kan anbefale en bog med LEGE til 1-2 aarige (jeg er loebet toer for ideer!), samt hvilket lejetoej som vil vaere egnet? Han interesserer sig mer for haven og "voksen-ting" som fjernbetjening, grydeskeer, fars computer :-), mobiltelefon, stole og motorcykler, end bamser, puslespil og billedboeger. Jeg synes det er svaert at finde ud af hvad for noget lejetoej man skal koebe. Nogle gange har vi koebt noget, som slet ikke interesserede ham (f.eks. begynder legoklodser), og det er jo lidt spild af penge. Han mister ogsaa interessen efter 1-4 uger, hvorpaa han kaster sig over noget nyt, men det er vel meget normalt? Han elsker at lege tafat og gemmelege, og kravle op af alt muligt, saa vi leger en hel masse fysiske lege med ham (baade far og mor), men vil som sagt gerne have et par nye ideer :-)
Han er i det hele taget en utroligt glad, nem, MEGET aktiv og motorisk/fysisk staerk dreng. Han er aaben over for fremmed og ekstrem social - baade med velkendte og ukendte voksne og boern.
Saa eneste "hage" er vanerne omkring at falde i soevn... snoeft! Haaber du har (endnu) et godt raad, for jeg er i syv sind hvad det angaar :-)
Tak fordi du lyttede paa min lange smoere!
Venlig hilsen
Camilla