Svar: Penicillin for brystbetændelse, uro og maveproblemer

20. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Hanne

Det lyder som om at Marco reagerer på den penicillin du får og det er meget almindeligt at børn bliver påvirket via modermælken. Det kan give mavekneb og giver ofte også tynd og vandig afføring - lidt ligesom diarré.

Du kan forsøge at indtage lidt hvid brød, A38, spare lidt på sukkeret og se om det vil gøre en forskel. Ris og pasta kan også være godt. Du skal også overveje om du kan have fået en svampeinfektion og ikke kun har brystbetændelse. Penicillinen i sig selv slår jo bakteriefloraen i stykker og det er ikke usædvanligt at man sammen med brystbetændelse også skal behandles for svamp.

Læg mærke til om din dreng har rød numse, hvide belægninger i munden osv. som tegn på svamp. Ved at søge på min side, kan du finde spørgsmål og svar om behandling af svamp på brystet. Læs f.eks. brevet "Smerte i brysterne" fra den 25 april 2008.

Med hensyn til gylpen, så er der nogle børn der gylper rigtig meget og det kan der være forskellige årsager til. Det man kalder reflux betyder egentlig bare at der glider maveindhold tilbage i munden - det vi som voksen kalder for sure opstød og det er til en vis grad normalt at små børn gylper.

Nogle børn gylper dog så meget at det går ud over deres vægt og trivsel, de optager simpelthen ikke næring nok fra mælken før den går retur ...

Så længe barnet tager på og trives og gylpen mest er et problem i forhold til hyppig vask af vasketøj, så gør man ikke noget ved det. Men hvis barnet begynder at komme ud af trivsel, så vil man gå ind og udrede og finde ud af hvad det handler om.

Det er ofte sådan at når barnet ...

Annonce

... begynder at få fast føde, så vil gylpen aftage. Men mange børn gylper faktisk i flere måneder. Børn der bliver ammet gylper ofte mindre end børn der får flaske og det bedste man kan gøre er at tilbyde barnet små hyppige måltider. Det er vigtigt at tilbyde lidt og tit, så har barnet større chance for at holde mælken i sig.

Det er også vigtigt at man sidder op og holder barnet så oprejst som muligt, når det får mad og det er ofte en god idé at holde barnet oprejst i 20-30 minutter efter det har spist. Skal barnet sove, så må man elevere hovedgærdet, hvor barnet sover. Det kan man gøre ved at komme en pude eller lignende ind under madrassen eller sætte klodser under sengens ben i hovedenden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Giver man flaske kan man med fordel forsøge Enfamil A.R er som er en specielerstatning til børn med reflux. Det er tynd i flasken, men bliver tyk i maven.

Det kan også være en god idé med en bæresele, så kan han sidde op og kigge ud på verden, få fordøjet maden i oprejst stilling og du har mulighed for at få lavet lidt praktisk arbejde også med ham i selen.

Med hensyn til klorin, så tænker jeg at du godt må gøre rent og det naturligvis altid er bedst at bruge miljø og hudvenlige rengøringsmidler. Er klorin et must, så må du bruge det, tag handsker på og ophold dig så kortvarigt i lugten og dampene - luft godt ud efterfølgende. Det er jo også vigtigt at man søger for at have en vis hygiejnisk standard, når man har små børn ... Klorin er ikke første prioritet, men er det nødvendigt, så tag dine forholdsregler. Du kan på babykemi.dk læse mere om kemikalier når man er gravid og ammende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!