Penicillin for brystbetændelse, uro og maveproblemer

20. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Penicillin for brystbetændelse, uro og maveproblemer

Kære Helen,

Jeg skriver til dig fordi jeg for anden gang på kun en måned har fået brystbetændelse. Jeg prøvede at blive rask ved bare at amme løs, men da jeg kom til lægen, gjorde han mig det klart, at jeg skulle have penicillin, da det virkede som om betændelsen var ved at indkapsle sig og danne byld. Jeg har det meget bedre, men lille Marco har det bestemt ikke godt, og jeg tror, at det er penicillinet, der spøger, men er ikke sikker.

Han har tydeligvis ondt i maven, somme tider så meget at han græder af smerte. Kort efter kommer der så som regel en prut/afføring, hvorefter han får det bedre. Han har hyppige og tynde afføringer, hvilket jeg godt ved er normalt. Men han virker også som om han gylper mere og viser (måske af den grund) tydeligt ubehag ved at blive lagt ned på ryggen - ligegyldigt hvor (det er heller ikke godt hvis jeg lægger mig med ham i vores seng, så det er ikke bare fordi han ikke vil undvære fysisk kontakt til ...

Annonce

... os).

Han begynder straks at smågræde og skyder ligesom ryg, og siger en mærkværdig lyd, der virker på mig som om, den er udtryk for ubehag. Kan penicillin virkelig gøre ham så urolig og ligefrem få ham til at gylpe mere?

Det er ret hårdt, da jeg konstant må gå rundt med ham på armen (heller ikke det er helt godt - han piver stadig lidt en gang imellem og er urolig).

Det leder mig til mit næste spørgsmål: Marco har altid gylpet meget og tydeligt følt ubehag derved men har taget fint på, så han er aldrig blevet behandlet for reflux. Kan han pludselig have fået egentlig reflux??? Og hvornår holder de dog op med at gylpe sådan??? Hænger det sammen med indtag af fast føde??

Til sidst et lille tillægsspørgsmål om noget helt andet: må man bruge klorin, når man ammer? Jeg ville gerne gøre ordentlig rent i badeværelset men tør ikke ty til klorinen, da jeg er bange for at det kan påvirke Marco, når jeg stadig ammer.

Mange hilsner,
Hanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.