Brev:
Penicillin for brystbetændelse, uro og maveproblemer
20. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Penicillin for brystbetændelse, uro og maveproblemer
Kære Helen,
Jeg skriver til dig fordi jeg for anden gang på kun en måned har fået brystbetændelse. Jeg prøvede at blive rask ved bare at amme løs, men da jeg kom til lægen, gjorde han mig det klart, at jeg skulle have penicillin, da det virkede som om betændelsen var ved at indkapsle sig og danne byld. Jeg har det meget bedre, men lille Marco har det bestemt ikke godt, og jeg tror, at det er penicillinet, der spøger, men er ikke sikker.
Han har tydeligvis ondt i maven, somme tider så meget at han græder af smerte. Kort efter kommer der så som regel en prut/afføring, hvorefter han får det bedre. Han har hyppige og tynde afføringer, hvilket jeg godt ved er normalt. Men han virker også som om han gylper mere og viser (måske af den grund) tydeligt ubehag ved at blive lagt ned på ryggen - ligegyldigt hvor (det er heller ikke godt hvis jeg lægger mig med ham i vores seng, så det er ikke bare fordi han ikke vil undvære fysisk kontakt til os).
Han begynder straks at smågræde og skyder ligesom ryg, og siger en mærkværdig lyd, der virker på mig som om, den er udtryk for ubehag. Kan penicillin virkelig gøre ham så urolig og ligefrem få ham til at gylpe mere?
Det er ret hårdt, da jeg konstant må gå rundt med ham på armen (heller ikke det er helt godt - han piver stadig lidt en gang imellem og er urolig).
Det leder mig til mit næste spørgsmål: Marco har altid gylpet meget og tydeligt følt ubehag derved men har taget fint på, så han er aldrig blevet behandlet for reflux. Kan han pludselig have fået egentlig reflux??? Og hvornår holder de dog op med at gylpe sådan??? Hænger det sammen med indtag af fast føde??
Til sidst et lille tillægsspørgsmål om noget helt andet: må man bruge klorin, når man ammer? Jeg ville gerne gøre ordentlig rent i badeværelset men tør ikke ty til klorinen, da jeg er bange for at det kan påvirke Marco, når jeg stadig ammer.
Mange hilsner,
Hanne