Svar: Har ændret sin søvn og ammerytme

19. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Stine

Det lyder som om at Tilde stortrives på din mælk og har en rigtig god evne til at regulere sit behov. Du fortæller om en pige, som smiler, udvikler sig godt, er interesseret i verden omkring sig og har overskud til at være det. Hun sover godt, når hun sover, har fint gang i maven osv. osv. Hun lyder altså til at have det godt:o)

Når hun en gang imellem tager et langt søvnstræk om natten, hvor hun sover fra kl 21 til 04, så vil hun naturligt skulle spise hyppigere om dagen for at få den mængde mælk hun har behov for - forøvrigt meget flot at hun allerede i en alder af kun 3 måneder er i stand til at sove sådan:o)

De dage, hvor hun sover længere lure om dagen og spiser godt imellem disse behøver hun sandsynligvis ikke spise så hyppigt for at blive fyldt godt op og kan så ...

Annonce

... her fint nøjes med 6 amninger i døgnet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hun har en alder nu, hvor søvnen ændrer sig, hvor hendes bevidsthed om verden ændrer sig. Hun er meget mere opmærksom på hvad der sker omkring hende, om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmed, om nogen kommer ind i rummet hun er i, hun følger bevidst lyde og lys, hun får rigtig mange stimuli. På den ene side trætter det hende og hun kan nemt virke overtræt og overstimuleret, på den anden side kan det gøre at hun ikke rigtigt vil sove, at man har fornemmelsen af at hun ikke vil gå glip af noget ... Hos jer lyder det som sagt som om at hun er rigtig god til at finde balancen og sove, når hun har behov for at få bearbejdet alle de indtryk hun får:o)

Jeg håber du hermed har fået lidt ro, fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger