Svar: Har ændret sin søvn og ammerytme
19. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Stine
Det lyder som om at Tilde stortrives på din mælk og har en rigtig god evne til at regulere sit behov. Du fortæller om en pige, som smiler, udvikler sig godt, er interesseret i verden omkring sig og har overskud til at være det. Hun sover godt, når hun sover, har fint gang i maven osv. osv. Hun lyder altså til at have det godt:o)
Når hun en gang imellem tager et langt søvnstræk om natten, hvor hun sover fra kl 21 til 04, så vil hun naturligt skulle spise hyppigere om dagen for at få den mængde mælk hun har behov for - forøvrigt meget flot at hun allerede i en alder af kun 3 måneder er i stand til at sove sådan:o)
De dage, hvor hun sover længere lure om dagen og spiser godt imellem disse behøver hun sandsynligvis ikke spise så hyppigt for at blive fyldt godt op og kan så her fint nøjes med 6 amninger i døgnet.
Hun har en alder nu, hvor søvnen ændrer sig, hvor hendes bevidsthed om verden ændrer sig. Hun er meget mere opmærksom på hvad der sker omkring hende, om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmed, om nogen kommer ind i rummet hun er i, hun følger bevidst lyde og lys, hun får rigtig mange stimuli. På den ene side trætter det hende og hun kan nemt virke overtræt og overstimuleret, på den anden side kan det gøre at hun ikke rigtigt vil sove, at man har fornemmelsen af at hun ikke vil gå glip af noget ... Hos jer lyder det som sagt som om at hun er rigtig god til at finde balancen og sove, når hun har behov for at få bearbejdet alle de indtryk hun får:o)
Jeg håber du hermed har fået lidt ro, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske