Svar: Ammestress!

18. maj 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lene

Jeg er oprigtigt ked af at høre om den oplevelse du har haft på barselsgangen på Rigshospitalet - jeg er også meget overrasket, for jeg ved at de har rigtig meget ammeerfaring og en del ansatte med specielle kurser i amning ... det hjælper naturligvis ikke dig nu, men så må vi jo håbe at jeg kan råde dig lidt:o)

Du fortæller mig at din amning stadig er meget stressende for dig men du siger ikke så meget om hvad der ligger i det...? Min umiddelbare tanke er at du måske er i tvivl om hvorvidt du har mælk nok, om din dreng får det han har behov for, hvor længe du skal amme, hvordan du skal lægge ham til osv. og derfor vil jeg fortælle dig lidt om det.

Du skriver at du har opdaget at du lægger ham omvendt til fordi det hjælper dig med at holde styr på hans arme. Det er der ikke noget forkert i, det er faktisk rigtig godt og den stilling du bruger der, er den stilling som hedder tvillingestillingen eller indianerstillingen. Det er en rigtig god ammestilling at bruge, fordi du der hjælper din dreng med at stimulere og tømme mælkekirtlerne på ydersiden af brystet.
Og du gør det faktisk uden at vide at du gør det:o)

Derudover vil det være fint, hvis du kunne forsøge at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn med maven mod din mave og det vil også være rigtig godt, hvis du kunne ligge ned og amme ham. Her skal I begge to ligge på siden med maverne mod hinanden og du skal amme ham fra det bryst som vender ned mod madrassen.

Når han spiser hos dig, så skal du kunne høre at han synker. I begyndelsen spiser han hurtigt, mælken løber let til og det går lidt stærkt i starten. Men stille og roligt bliver han sutterytme mere regelmæssig og han sutter langsommer og mere roligt og ...

Annonce

... du kan høre at han sutter, holder lidt pause og synker.

Nogle børn spiser hurtigt ved et bryst og andre skal have længere tid til det. Man skal derfor passe meget på med at sætte tid på en amning. De fleste børn har dog brug for at spise måske 25 minutter på det ene bryst, herefter skal de skiftes, for at vågne lidt op igen og så skal de tilbydes modsatte bryst. Herefter kan de så sove, blive puttet, evt. med en sut.

Næste gang du så ammer, så starter du der, hvor han har diet sidst, lader ham spise godt fra den side, skifter ham og tilbyder modsatte side.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du må gerne give ham en sut, men det skal altså være når han har spist godt fra begge sider, når han skal puttes og har brug for at sutte lidt for at finde roen og overgive sig til søvnen. Han skal ikke have sutten på puslebordet eller når han vågner - så skal han have brystet, så skal han have næring og bruge sine kræfter på noget han vokser af. Sutten skal altså bruges med omtanke og du skal være opmærksom på at børn der bruger sut kan melde sig mindre ved brystet, hvilket kan være med til at nedsætte mælkemængden. Din krop har dog også brug for lidt pauser ind imellem, det har jeg fuld forståelse for:o)

Når han ligger ved brystet, så prøv at trække lidt i hagen, så han får krænget sin underlæbe ud. Når han skal have fat på brystet, så sørg for at han gaber højt op, så han ikke dier for yderligt, han skal have så meget af brystet som muligt i munden.

Jeg har indtryk af at du føler din dreng trives, du føler at du har mælk til ham og du oplever ham glad og tilfreds - ved du om han tager på? Det er jo et rigtig godt tegn på at han får, hvad han skal have og at din amning virker...

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre