Svar: Ammestress!
18. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Lene
Jeg er oprigtigt ked af at høre om den oplevelse du har haft på barselsgangen på Rigshospitalet - jeg er også meget overrasket, for jeg ved at de har rigtig meget ammeerfaring og en del ansatte med specielle kurser i amning ... det hjælper naturligvis ikke dig nu, men så må vi jo håbe at jeg kan råde dig lidt:o)
Du fortæller mig at din amning stadig er meget stressende for dig men du siger ikke så meget om hvad der ligger i det...? Min umiddelbare tanke er at du måske er i tvivl om hvorvidt du har mælk nok, om din dreng får det han har behov for, hvor længe du skal amme, hvordan du skal lægge ham til osv. og derfor vil jeg fortælle dig lidt om det.
Du skriver at du har opdaget at du lægger ham omvendt til fordi det hjælper dig med at holde styr på hans arme. Det er der ikke noget forkert i, det er faktisk rigtig godt og den stilling du bruger der, er den stilling som hedder tvillingestillingen eller indianerstillingen. Det er en rigtig god ammestilling at bruge, fordi du der hjælper din dreng med at stimulere og tømme mælkekirtlerne på ydersiden af brystet.
Og du gør det faktisk uden at vide at du gør det:o)
Derudover vil det være fint, hvis du kunne forsøge at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn med maven mod din mave og det vil også være rigtig godt, hvis du kunne ligge ned og amme ham. Her skal I begge to ligge på siden med maverne mod hinanden og du skal amme ham fra det bryst som vender ned mod madrassen.
Når han spiser hos dig, så skal du kunne høre at han synker. I begyndelsen spiser han hurtigt, mælken løber let til og det går lidt stærkt i starten. Men stille og roligt bliver han sutterytme mere regelmæssig og han sutter langsommer og mere roligt og du kan høre at han sutter, holder lidt pause og synker.
Nogle børn spiser hurtigt ved et bryst og andre skal have længere tid til det. Man skal derfor passe meget på med at sætte tid på en amning. De fleste børn har dog brug for at spise måske 25 minutter på det ene bryst, herefter skal de skiftes, for at vågne lidt op igen og så skal de tilbydes modsatte bryst. Herefter kan de så sove, blive puttet, evt. med en sut.
Næste gang du så ammer, så starter du der, hvor han har diet sidst, lader ham spise godt fra den side, skifter ham og tilbyder modsatte side.
Du må gerne give ham en sut, men det skal altså være når han har spist godt fra begge sider, når han skal puttes og har brug for at sutte lidt for at finde roen og overgive sig til søvnen. Han skal ikke have sutten på puslebordet eller når han vågner - så skal han have brystet, så skal han have næring og bruge sine kræfter på noget han vokser af. Sutten skal altså bruges med omtanke og du skal være opmærksom på at børn der bruger sut kan melde sig mindre ved brystet, hvilket kan være med til at nedsætte mælkemængden. Din krop har dog også brug for lidt pauser ind imellem, det har jeg fuld forståelse for:o)
Når han ligger ved brystet, så prøv at trække lidt i hagen, så han får krænget sin underlæbe ud. Når han skal have fat på brystet, så sørg for at han gaber højt op, så han ikke dier for yderligt, han skal have så meget af brystet som muligt i munden.
Jeg har indtryk af at du føler din dreng trives, du føler at du har mælk til ham og du oplever ham glad og tilfreds - ved du om han tager på? Det er jo et rigtig godt tegn på at han får, hvad han skal have og at din amning virker...
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske