Ammestress!

18. maj 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Ammestress!

Kære netsundhedsplejerske,

Jeg er en af de strejkeramte førstegangsfødende, der i den grad savner råd fra en sundhedsplejerske!

Havde et rigtig dårlig barselsophold på Rigshospitalet. Måtte føde ved akut kejsersnit efter 12 timers veer – fik for meget narkose/epidural og fik kritisk lavt blodtryk og kunne ikke fjernes fra operationsbordet. Og fik derfor aldrig lagt barnet på maven og oplevet at det selv finder brystet og alt det smukke, der er beskrevet i alle bøgerne. Havde ham faktisk ikke hos mig før sidst på dagen (fødte om morgenen), men indtil da passede far godt på ham.

Men at vi ikke havde lært hinanden at kende havde alle tilsyneladende glemt, for da jeg om natten var alene med min skønne søn Rasmus, kom der en sygeplejerske og sagde, at nu skulle jeg amme. Og det selv om jeg ikke anede hvad der var op og ned på et spædbarn – og ingen ide havde om, hvordan man ammer.

At barnet skulle vide af sig selv hvordan man tager brystet – som der står i de rosenrøde bøger – var der ikke meget der tydede på. Og jeg var meget usikker, så amningen blev meget håndfast. Personalet proppede med vold og magt brystvorten ind i gabet på drengen, der yderligere er forsynet med nogle stærke arme og hænder, der gerne vil tage mad og brystvorte selv – en ting, jeg slet ikke kunne styre selv. Så amningerne var stressfyldte og det lykkedes mig kun få gange at lægge ham til selv uden hjælp.

Alligevel blev vi sendt hjem efter 4 dage uden at være særlig stærke i amningens svære kunst. Og det gik selvfølge galt. Da mælken løb til blev amningen helt umulig – og vi måtte indlægges en gang til og lære ...

Annonce

... at amme. Da det endelig lykkedes mig at lære at lægge ham til uden hjælp suttede han næsten uafbrudt i 3-4 timer. Og personalet konkluderede at nu kunne vi vist amme – og at han i øvrigt gerne måtte få sut, da han tilsyneladende havde et suttebehov, som det ikke ville være rimeligt at tilfredsstille ved mit bryst.

Men amningen var stadig totalt stressende. På en eller anden måde er det lykkedes mig at få givet ham mad også efter at far er på arbejde igen (han er nu 4 uger). Men ’ammepræstationsangsten’ skygger totalt for glæden ved endelig at have fået det ønskebarn, som vi har ventet så længe på.

Jeg har opdaget, at jeg lægger ham omvendt til (dvs. holder ham med højre hånd, når han skal til højre bryst – på den måde kan jeg styre de vilde arme, der gerne vil tage selv:-). Måske er hans sutteteknik heller ikke den bedste – det ligner i hvert fald ikke de smukke pragtfotos i bøgerne med totalt udkrænget underlæbe. De sidste par dage har han indimellem ikke ville sutte rigtigt på brystet, men ligger bare og slikker. Og nogen antyder, at han nu er ’sutteforvirret’ fordi han har fået lov at bruge sut. Men jeg kunne agere sut hele dagen, hvis han skulle have bryst, hver gang han har lyst til at sutte, den lille skat!

Jeg stresser! De mange råd fra dem jeg har spurgt og den megen søgen information har forvirret mig helt vildt. Faren synes, at jeg bare fortsætte som jeg har gjort indtil nu – for det har jo fungeret og han synes det ser fint ud. Men stressen over amningen tager glæden fra mig – og jeg har i den grad brug for en sundhedsplejerskes syn på sagen!

Mange forvirrede hilsner fra
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla