Brev:
Ammestress!
18. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Ammestress!
Kære netsundhedsplejerske,
Jeg er en af de strejkeramte førstegangsfødende, der i den grad savner råd fra en sundhedsplejerske!
Havde et rigtig dårlig barselsophold på Rigshospitalet. Måtte føde ved akut kejsersnit efter 12 timers veer – fik for meget narkose/epidural og fik kritisk lavt blodtryk og kunne ikke fjernes fra operationsbordet. Og fik derfor aldrig lagt barnet på maven og oplevet at det selv finder brystet og alt det smukke, der er beskrevet i alle bøgerne. Havde ham faktisk ikke hos mig før sidst på dagen (fødte om morgenen), men indtil da passede far godt på ham.
Men at vi ikke havde lært hinanden at kende havde alle tilsyneladende glemt, for da jeg om natten var alene med min skønne søn Rasmus, kom der en sygeplejerske og sagde, at nu skulle jeg amme. Og det selv om jeg ikke anede hvad der var op og ned på et spædbarn – og ingen ide havde om, hvordan man ammer.
At barnet skulle vide af sig selv hvordan man tager brystet – som der står i de rosenrøde bøger – var der ikke meget der tydede på. Og jeg var meget usikker, så amningen blev meget håndfast. Personalet proppede med vold og magt brystvorten ind i gabet på drengen, der yderligere er forsynet med nogle stærke arme og hænder, der gerne vil tage mad og brystvorte selv – en ting, jeg slet ikke kunne styre selv. Så amningerne var stressfyldte og det lykkedes mig kun få gange at lægge ham til selv uden hjælp.
Alligevel blev vi sendt hjem efter 4 dage uden at være særlig stærke i amningens svære kunst. Og det gik selvfølge galt. Da mælken løb til blev amningen helt umulig – og vi måtte indlægges en gang til og lære at amme. Da det endelig lykkedes mig at lære at lægge ham til uden hjælp suttede han næsten uafbrudt i 3-4 timer. Og personalet konkluderede at nu kunne vi vist amme – og at han i øvrigt gerne måtte få sut, da han tilsyneladende havde et suttebehov, som det ikke ville være rimeligt at tilfredsstille ved mit bryst.
Men amningen var stadig totalt stressende. På en eller anden måde er det lykkedes mig at få givet ham mad også efter at far er på arbejde igen (han er nu 4 uger). Men ’ammepræstationsangsten’ skygger totalt for glæden ved endelig at have fået det ønskebarn, som vi har ventet så længe på.
Jeg har opdaget, at jeg lægger ham omvendt til (dvs. holder ham med højre hånd, når han skal til højre bryst – på den måde kan jeg styre de vilde arme, der gerne vil tage selv:-). Måske er hans sutteteknik heller ikke den bedste – det ligner i hvert fald ikke de smukke pragtfotos i bøgerne med totalt udkrænget underlæbe. De sidste par dage har han indimellem ikke ville sutte rigtigt på brystet, men ligger bare og slikker. Og nogen antyder, at han nu er ’sutteforvirret’ fordi han har fået lov at bruge sut. Men jeg kunne agere sut hele dagen, hvis han skulle have bryst, hver gang han har lyst til at sutte, den lille skat!
Jeg stresser! De mange råd fra dem jeg har spurgt og den megen søgen information har forvirret mig helt vildt. Faren synes, at jeg bare fortsætte som jeg har gjort indtil nu – for det har jo fungeret og han synes det ser fint ud. Men stressen over amningen tager glæden fra mig – og jeg har i den grad brug for en sundhedsplejerskes syn på sagen!
Mange forvirrede hilsner fra
Lene