Dagplejestart, søvn og amning

18. maj 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Dagplejestart, søvn og amning

Hej Helen.

Tak for en god brevkasse!

Jeg skriver til dig fordi min datter på 10 måneder skal starte i dagpleje på tirsdag. Hun er en sund og frisk og altid glad pige, som har masser af gåpåmod. Det eneste problem der er med hende er, at hun er dårlig til at sove både nat og dag, men det kan stort set aldrig mærkes på hendes humør heldigvis

Har fundet ud af, at hun ikke tåler mælk så godt (ved hjælp af børnelæge) og det har nok påvirket hendes søvn, så nu hvor vi helt skal holde hende fra mælk håber jeg det hjælper på hendes søvn, ligesom jeg håber det at hun kommer i dagpleje kan hjælpe !?!?!?

Hun har den seneste tid vist stor interesse for andre børn, så jeg tror hun er ved at være klar til at opleve en anden dagligdag hos en dagplejemor. Hun er en utrolig tillidsfuld pige, selvom hun også er lidt morsyg for tiden. Jeg har på fornemmelsen, at hun for øjeblikket har lidt seperationsangst, men trods det synes jeg alligevel at hun er yderst tillidsfuld i forhold til andre mennesker, hvilket jo er skønt.

Problemet er bare, at jeg selv har det rigtig svært med at hun skal starte i dagpleje. Ikke fordi jeg ikke tror at dagplejemoren kan passe hende (hun virker utrolig rar og lige i min smag), men fordi jeg føler at jeg "forråder" min datter og er bange for at hun nu føler at jeg ikke gider hende mere, siden hun nu ikke længere skal gå hjemme hos mig. Ved det kan lyde tåbeligt, men jeg tænker utrolig meget over det. Det fylder meget om min datter Milla mon føler sig svigtet over at starte og ikke føler at hun er god nok eftersom mor pludselig "giver hende væk".

Jeg har 2½ uge til indkøring, så hun starter i det små og jeg er meget spændt på, hvordan det går, specielt fordi jeg ikke tror hun vil falde i søvn af sig selv og måske ikke får sovet så meget i dagplejen som hun har brug for! Har meget brug for at høre din mening i forhold til det at jeg føler jeg forråder hende i forhold til at hun skal i dagpleje for jeg har det rigtig skidt med tanken - ja helt ondt i maven. Ville gerne gå hjemme hvis vi havde råd, men det har vi desværre ikke.

Kunne godt tænke mig at høre din mening i forhold til ovenstående. - Jeg er indstillet på at aflevering skal være kort og at jeg skal vise hende at det er rigtig dejligt at hun skal være der osv så det ikke bliver sværere for hende end det måske bliver i forvejen.

Ligeledes kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om amning. Jeg ammede Milla fuldt ud til hun var 5 måneder, og derefter begyndte vi så småt med at supplere med lidt grød. Jeg ammede dog stadig morgen, middag og aften, samt nat. Da hun blev 8 måneder begyndte vi at nedtrappe amningen om natten og indenfor de sidste par måneder har jeg fået fjernet en del af amningerne. Hun bliver således ammet morgen (ml. kl. 05-06) og en gang imellem eftermiddag, men ikke fast. Ellers bliver hun ikke ammet og jeg er i tvivl om om det er for lidt for en pige på 10 måneder!?!?!?!

Hun har indtil nu fået NAN HA ved siden af, så jeg var sikker på hun fik opfyldt sit mælkebehov, men ...

Annonce

... det kan jeg ikke længere bruge, idet hun også reagerer på det. Derfor er der muligvis tale om at hun skal have et kalktilskud, for vi kan IKKE få hverken profylac eller nutramigen i hende trods utallige forsøg..... Er der andet i mælken hun vil gå glip af, hvis hun får et kalktilskud istedet???

På det sidste har hun engang imellem igen krævet om natten og jeg har på fornemmelsen at det skyldes, at hun engang imellem får en hygge tår om eftermiddagen, for de dage, hvor hun kun har fået om morgenen synes jeg ikke hun har krævet om natten... Hun græder i op til en time (det er nemlig oftest kl 0400 hun vågner og vil have det - jeg ligger sammen med hende og giver hende omsorg både fysisk og verbalt, bortset fra det hun vil have nemlig brystet) og så først lige omkring kl. 05 giver jeg efter. Giver jeg efter tidligere vil hun ikke rigtigt sove længere, hvorfor jeg først giver kl. 0500 idet hun så ofte sover en lille times tid videre.

Mit spørgsmål går så på, om det er ondt af mig at hun ligger og græder en time når jeg nu kunne give hende mælken, eller om det er i orden at holde fast i, at hun kun får mellem kl. 05 og 06 om morgenen (det er oftest kl. 0500 - det er som om hun har et indre ur, for det er ofte meget præcist)? - Hun får havregrød og vand lige inden hun bliver puttet (det har vist sig at give hende en længere søvn.) Hun puttes i egen seng og vågner nogle gange, hvor vi bare kan ligge en hånd på hende, men fra mellem kl. 02 og 03 kan vi ikke længere trøste hende uden hun sover ved mig, hvorfor jeg så lægger mig med hende på en stor madras vi har på et værelse lige ved siden af hendes værelse.

Det er et kompromis vi har nået, idet min mand og jeg ligger os til at sove sammen i soveværelset, men mellem kl. 02-03 sover jeg så sammen med hende på det andet "soveværelse" efter at have hentet hende på hendes værelse. Hun falder så i søvn sammen med mig uden at kræve brystet (det kommer først ved 0400 tiden)...

Håber du vil besvare mine spørgsmål omend de er lidt rodede.

Vil lige slutte af med at sige, at hun som sagt virker til at stortrives, trods den manglende søvn... (Søvnen er når den er bedst ca 10 timer om natten (afbrudt af 2-5 korte opvågnínger, hvoraf den ene er lidt længere, idet det er ved amningen tidligt på morgenen) 1½ time om formiddagen og 1½ time - sommetider 2 om eftermiidagen, og når det er værst ca 9 timer om natten og 30 minutter om formiddagen og 1 time om eftermiddagen).

Hendes søvn optager næsten AL min tid, men jeg er kommet frem til, at så længe hun tager på (hun er en stor pige både i højde og drøjde - lige som hun skal være - alle siger hun er en rigtig stor pige (ikke fed, men babytyk :o))) og så længe hun virker glad og tilfreds, tillidsfuld og har lysten til at opleve ting/meget nysgerrig på livet, - ja så får hun måske søvn nok. Er det rigtigt antaget selvom hun sommetider kun får 10-11 timer på et døgn? (Har læst at de skal have 12-14 timer i den alder)

Endnu engang tak for din gode brevkasse.

Med venlig hilsen
Millas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder