Svar: Så røg appetitten...
15. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Når børn afviser brystet, så kan det skyldes flere ting. Ammestrejke kan opstå fra den ene dag til den anden, men det kan også komme gradvist, hvor barnet bare afviser brystet mere og mere.
Da du lige har været syg og afvisningen af brystet er sket i forbindelse hermed, så er det nærliggende at tænke om din mælk i den forbindelse har smagt anderledes. At få menstruation kan påvirke mælkesmagen, men også hvis du tager noget medicin i forbindelse med sygdom vil det kunne give smag til mælken og gøre at din datter afviser brystet. Hvis du har skiftet til en anden parfume, kan det også påvirke din datters lyst til at ligge ved brystet.
Det kan også være fordi hun nu er vant til at få flaske og foretrækker dette fordi det er let og tilgængeligt. Hun skal ikke arbejde så meget for føden og det tiltaler hende. Samtidig fortælle du jo at du tilbyder hende flaske ca hver 3 time og at hun der tager måske 100ml - det vil sige et mælkeindtag på ca 800ml i døgnet - helt fint, men det gør også at hun så måske afviser brystet mere ....
Det er altså en balance imellem at tilbyde hende brystet og så kun supplere hvis hun slet ikke vil tage bryst og du har forsøgt flere gange. Alternativet er naturligvis at du beslutter at du hellere vil holde dig til flasken og så var det så det:o)
Det kan også nogle gange være sådan at barnet forbinder brystet med noget ubehageligt, barnet kan føle sig presset til at spise, det kan være blevet forskrækket imens det lå ved brystet eller lignende som gør at din datter nu afviser.
Det kan også skyldes at hun har været forkølet, hvilket det jo lyder lidt som om. Det at ligge ved brystet og spise betyder jo at man samtidig skal trække vejret gennem næsen og når man ikke kan det, så er det meget ubehageligt og børn kan i den forbindelse afvise brystet.
Børn kan også få ammestrejke hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro og dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget lignende.
Og så kan det naturligvis også handle om at hun nu er så gammel at hun har behov for en lidt anden rytme, måske er det tiden til lidt skemad nu, så der sker noget andet for jeres datter. Hun behøver ikke nødvendigvis mælk hver 3 time. Det kan sagtens være at hun lige nu har behov for at der går lidt længere tid imellem og hun således kun skal ammes eller have flaske 5-6 gange dagligt og så måske starte stille og roligt op med lidt skemad. Hvis man bliver ved med at lægge til brystet eller give hende flaske, så kan man risikere at hun afviser begge dele helt ... I er derfor nødt til at vurdere, hvad hun har behov for i øjeblikket og så tage det stille og roligt og ikke presse hende.
Jeg kan se at du også er opmærksom på dette og det er rigtig fint, føler du at hun er ved at være parat til lidt skemad og lidt ændringer i løbet af dagen, så er det fint at starte op nu.
Det er rigtig godt at du malker ud hvis du gerne vil bibeholde amning, det er netop vigtigt i forhold til at der skal være noget at komme efter og det skal løbe let til hende. Hvis du satser på amning, så må du holde igen med flaske. Prøv i stedet at lægge dig med din datter, lade hende ligge tæt hos dig i jeres seng og lad hende søge brystet uden at presse hende. Du kan også prøve at gå rundt med hende i favnen samtidig med at du har bare bryster. Ikke lægge hende til, men se om hun begynder at søge efter brystet af sig selv, hvis det er tilgængeligt. Gå også i badekar med hende, hvis I har mulighed for det. Igen kan det at ligge hos dig og nær dine bryster gøre at hun igen tager fat.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske