Brev:
Hård mave?
15. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Hård mave?
Hej Helen.
Pga. strejkende sundhedsplejerske, skriver jeg nu også til dig, for om du måske kan hjælpe os lidt på vej.
Jeg har en søn på 10 uger, som i det store og hele trives fint, er for det meste glad og godt tilpas, og vokser som han skal. Han vejede ved fødslen 3550 g, og vejer nu ca. 6400 g.
Da, han var ca. 4 uger, synes vi han var noget generet af sin mave, han lå ofte og pressede og pressede til han blev næsten blå i hovedet, uden at der skete noget. Han havde dog ofte afføring, som var fin gul som det skal være. Lægen mente til 5 ugers undersøgelsen at det var hård mave (på trods af hyppige afføringer - hun mente at det var noget der smuttede udenom det hårde, hvis det kan beskrives sådan), og anbefalede os at give ham lactulose, 3 ml morgen og aften. Det fungerede fint, jeg synes han fik det bedre, havde dagligt afføring, som dog var meget tynd! Efter ca. 3 uger med lactulosen, har jeg trappet ham ud af det, for helt at stoppe i lørdags d. 10/5.
Siden har han ikke haft afføring og virker nu på 5. dagen til at være generet af det. Han presser meget, græder og det eneste der kommer er luft. (Som i øvrigt lugter meget - det har jeg ikke oplevet før.) ! Det bekymrer mig noget at det pludselig er gået helt i stå. Skal jeg afvente at det kommer igang af sig selv, eller bør jeg begynde på lactulosen igen, eller? cyklen med benene, massage af maven osv. gør vi dagligt, uden den store virkning. Hvad tænker du om vores situation?
Det skal siges at han også har perioder i løbet af dagen hvor han har det fint, ligger og sparker og pludrer på sit legetæppe, hvor det så pludselig kan tage ham, og han stikker i et hyl og er så næsten utrøstelig.
Håber du kan hjælpe os videre herfra.
Med venlig hilsen
Aksel og mor