Svar: Hurtigspiser - får han mad nok?

15. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Der findes mange dumme kommentarer der kan få ethvert mødrene hjerte til at bløde og komme i tvivl!

Det lyder som om at din dreng er super dygtig til at regulere sit behov og det lyder også som om at du er rigtigt god til at lytte til ham.

Det er rigtig fint at tage 200g på om ugen - det er den vægtøgning vi helst ser som sundhedsplejersker og det lyder godt det du fortæller. Tommelfingerreglen lyder at barnet skal fordoble sin fødselsvægt mellem 5-6 måneder og 3 doble sin vægt inden for det første år og det lyder som om at din dreng er godt på vej til det:o)

Det lyder som om at du har en meget hurtigtvirkende nedløbsrefleks og at din dreng derfor får meget mælk på meget kort tid. Det lyder derfor også helt sandsynligt at han nogle gange bliver frustreret ved brystet, - det løber simpelthen for hurtigt til at han kan følge med. Nogle gange hjælper det her, at malke en lille smule ud først, så lidt af den første vandholdige mælk fjernes og den store volumen nedsættes. Derefter vil han måske tage bedre fat og die lidt mere roligt og afslappet og det er trods alt den fedeste mælk, som kommer sidst i brystet, han har mest behov for ... :)

Din dreng spiser mange gange i døgnet og det kan, som du siger godt være en fordel i forhold til at han også gylper en del. Det er jo en balance, ...

Annonce

... for når der kommer noget op, skal der jo også fyldes på igen og modsat skal man heller ikke overfodre. Men som sagt, lyder det som om at han trives med amning både efter og før lur og sådan må du meget gerne fortsætte med at amme.

Han har også en alder nu, hvor han naturligt begynder at virke mindre koncentreret omkring brystet. Han er meget mere opmærksom på rummet han er i, hvad der sker omkring jer og det kan godt betyde at han om dagen dier mere uroligt og ukoncentreret og om natten mere roligt - her er jo heldigvis mere fred og ro. Hvis du i løbet af dagen synes der går for lang tid og du således gerne vil have ham til at tage fat på brystet, så kan det derfor være en fordel at lægge sig i sengen og amme ham i soveværelset for nedrullede gardiner - ligesom du gør om natten. Simpelthen for at hjælpe ham med at koble fra og lukke verden ude og i stedet koncentrere sig om at spise.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så min umiddelbare tanke er at du har en fin og sund dreng, der er god til at signalere sit behov og du lyder til at være rigtig god til at regulere ind efter hvad han viser. Din dreng er glad og tilfreds, han vokser som han skal og udvikler sig i god og sund retning - det lyder ikke som om at din dreng mangler mad.

Jeg håber du har fået lidt ro på og kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!