Svar: Hurtigspiser - får han mad nok?
15. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Der findes mange dumme kommentarer der kan få ethvert mødrene hjerte til at bløde og komme i tvivl!
Det lyder som om at din dreng er super dygtig til at regulere sit behov og det lyder også som om at du er rigtigt god til at lytte til ham.
Det er rigtig fint at tage 200g på om ugen - det er den vægtøgning vi helst ser som sundhedsplejersker og det lyder godt det du fortæller. Tommelfingerreglen lyder at barnet skal fordoble sin fødselsvægt mellem 5-6 måneder og 3 doble sin vægt inden for det første år og det lyder som om at din dreng er godt på vej til det:o)
Det lyder som om at du har en meget hurtigtvirkende nedløbsrefleks og at din dreng derfor får meget mælk på meget kort tid. Det lyder derfor også helt sandsynligt at han nogle gange bliver frustreret ved brystet, - det løber simpelthen for hurtigt til at han kan følge med. Nogle gange hjælper det her, at malke en lille smule ud først, så lidt af den første vandholdige mælk fjernes og den store volumen nedsættes. Derefter vil han måske tage bedre fat og die lidt mere roligt og afslappet og det er trods alt den fedeste mælk, som kommer sidst i brystet, han har mest behov for ... :)
Din dreng spiser mange gange i døgnet og det kan, som du siger godt være en fordel i forhold til at han også gylper en del. Det er jo en balance, for når der kommer noget op, skal der jo også fyldes på igen og modsat skal man heller ikke overfodre. Men som sagt, lyder det som om at han trives med amning både efter og før lur og sådan må du meget gerne fortsætte med at amme.
Han har også en alder nu, hvor han naturligt begynder at virke mindre koncentreret omkring brystet. Han er meget mere opmærksom på rummet han er i, hvad der sker omkring jer og det kan godt betyde at han om dagen dier mere uroligt og ukoncentreret og om natten mere roligt - her er jo heldigvis mere fred og ro. Hvis du i løbet af dagen synes der går for lang tid og du således gerne vil have ham til at tage fat på brystet, så kan det derfor være en fordel at lægge sig i sengen og amme ham i soveværelset for nedrullede gardiner - ligesom du gør om natten. Simpelthen for at hjælpe ham med at koble fra og lukke verden ude og i stedet koncentrere sig om at spise.
Så min umiddelbare tanke er at du har en fin og sund dreng, der er god til at signalere sit behov og du lyder til at være rigtig god til at regulere ind efter hvad han viser. Din dreng er glad og tilfreds, han vokser som han skal og udvikler sig i god og sund retning - det lyder ikke som om at din dreng mangler mad.
Jeg håber du har fået lidt ro på og kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske