Brev:
Hurtigspiser - får han mad nok?
15. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Hurtigspiser - får han mad nok?
Kære Helen
Jeg har lige et spørgsmål ang. amning af min dreng på 12 uger. Han bliver ammet fuldt og har siden fødslen spist hurtigt - som spæd i ca. 10 min pr måltid, og nu er han efterhånden nede på 5 min. Jeg føler, at han tømmer brystet på den korte tid - det mærker nogenlunde på samme måde som når jeg selv har malket 120-150 ml ud.
Om aftenen tager han dog indimellem nogle længere måltider på 10-15 min. Jeg har masser af mælk til ham, og han spiser derfor kun på et bryst hver gang.
Lidt om vores dagsrytme:
Han vågner næsten altid glubende sulten, når han har sovet. Efter maden bliver han skiftet og tilbydes igen brystet, men ligger som regel bare og griner og hygger... Derefter leger vi, synger osv. Inden han lægges ud til næste lur får han tilbudt brystet igen og spiser som regel fint. Han er sjældent vågen mere end 1½ time - ved den tid kan han nærmest falde i søvn midt i en leg!
I løbet af dagen spiser han altså ofte, ca. med 1½-2½ timers mellemrum og i alt 9-10 gange i døgnet. Han sover 4 lure i løbet af dagen. Tre i barnevognen af ½-2 timers varighed og så en kort lur ved aftenstid. Om aftenen falder han typisk i søvn ml 21-22, ammes omkring kl. 3-4 og sover igen til kl. 7-8. - Så moren nyder sin nattesøvn... ;o)
Han gylper en del, og jeg tænker derfor, at det måske er udmærket, at han ikke spiser så længe, men til gengæld lidt oftere? Jeg synes ikke, det er noget problem at amme tit - det er jo ikke længe af gangen, jeg er bundet til sofaen... Og hvis jeg har været væk lidt længere, har han et par gange med stor fornøjelse spist en enkelt flaske fra fryseren.
Ca. 2-3 gange om dagen ender amningen med en skrigende dreng allerede efter et par minutter. Det begyndte i en periode, hvor han var forkølet, men er altså fortsat siden. Under forkølelsen synes jeg saltvandsdråber hjalp lidt på det. Nogle gange er det som om, han får mælken galt i halsen (og med god grund, det nærmest sprøjter ud!) og tit gylper han også en del efterfølgende. Når han først er begyndt at skrige, kan jeg godt glemme alt om at få ham til at spise igen den næste times tid. Prøver af og til at lægge ham til igen, og han virker også søgende, men skriger straks, han kommer i nærheden af brystet og ser helt forskrækket og ulykkelig ud. Og jeg er selvfølgelig ulykkelig over, at han ikke nåede at få et fuldt måltid. Dropper jeg forsøgene og leger med ham i stedet, er han ret hurtigt glad og tilfreds igen.
Jeg har været noget frustreret over det, men har efterhånden valgt at satse på, at han selv kan styre at melde sig, når han igen er klar. Så jeg tilbyder ham mad igen inden næste lur (og der spiser han som regel gerne) - hvis han skriger igen der, venter jeg så til han har sovet, hvorefter han spiser med stor fornøjelse. Om natten skriger han aldrig ved brystet, det er mest sidst på eftermiddagen og om aftenen.
Mit spørgsmål går egentligt på, om jeg kan være rolig mht., at han få mad nok?
Han er ellers en glad og tilfreds dreng, græder ikke meget, men kan være noget pylret om aftenen, pga. gylperiet. Vi har travet meget med ham, men de sidste par uger er det blevet meget bedre. Han leger fint, pludrer meget og er stærk fysisk, men han har bestemt ikke elastikker om håndleddene! Hans bleer er godt våde og han har afføring et par gange dagligt.
Han vejede ved fødslen 3250 g og målte 50 cm. I dag måler han 63 cm og vejer omkring 5500-5600 g (på min egen vægt, så er ikke helt præcist). Han har altså taget omkring 200g på pr uge (dog tog han mindre på en uge eller to, da han var forkølet og det var i følge min læge helt ok). Så han er en lang og slank dreng.
Jeg tænker egentlig selv, at han får nok, men bemærkninger som "skal han ikke snart til at blive lidt større?" og "det var ikke meget han spiste" går jo lige i morens hjerte... ;o)
Glæder mig til at høre fra dig.
Mange hilsner
fra Mette