Svar: Vil ammes og ikke have flaske
15. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Det er ofte et spørgsmål om at blive ved med at forsøge og så håbe at han til sidst tager imod. Det kan nogle gange hjælpe at far tilbyder flasken, da han ikke forbindes med amning. Det kan også nogle gange hjælpe at forsøge med en anden type erstatning, da de smager forskelligt, ligesom det kan hjælpe at malke modermælk ud og prøve at tilbyde det på flasken.
Det kan også være en idé at tilbyde flasken imens han ligger ved siden af dig, det kan være på dynen på sofaen, han kan ligge på dit lår eller I kan ligge sammen i dobbeltsengen. Med den alder han har, kan man nogle gange være heldig at han tager flasken, hvis han selv får lov til at ligge og holde lidt ved den imens du ligger ved siden af, ligesom man også nogle gange kan være heldig at give den i barnevognen, fordi han slet ikke forbinder det at skulle have mælk med vognen og måske derfor så ikke vil protestere så meget.
Når det er sagt, så tænker jeg dog også at 4 amninger fint burde dække hans behov og i 8-9 måneders alderen vil du sandsynligvis kunne nøjes med 3. Efter 10 måneders alderen nedsættes ofte til 2 amninger dagligt og han kan her få mere komælk, komælksprodukter osv.
Det er korrekt at han ikke umiddelbart behøver amning om natten mere - det vil sige i tidsrummet 24-06, men inden han skal puttes, sen aften og tidlig morgen vil det stadig være relevant - netop fordi han om dagen har travlt med alt muligt andet... så hvis du derudover kan få en enkelt amning yderligere ind om dagen, så burde han mælkemæssigt blive fint dækket. Derudover skal han tilbydes skemad 4 gange dagligt og lidt mellemmåltider som er frisk frugt i hånden, brødskorper og lignende.
Hvis du har problemer med at han vil tage brystet fordi din nedløbsrefleks er lidt langsom, så kan du enten gøre det at du stimulere brystet lidt inden du lægger til. Det kan du gøre ved at malke lidt ud med hænderne eller en brystpumpe. Du kan også gøre det at du, når han ligger ved brystet, drypper en lille smule mme eller modermælk ind i mundvigene på ham med en lille sprøjte, - så kan han mærke at der er noget at komme efter og vil så tage fat.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske