Svar: Ammestop og hvilken modermælkserstatning?
14. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Tanja
Da Silke er 7 måneder nu, så vil det normalt være passende med 4 evt. 5 amninger/flasker dagligt og i 8-9 måneders alderen kan nedsættes til 3. Efter 10 måneder kan normalt nedsættes til 2 gange dagligt og her kan hun så tilbydes mere komælk i form af f.eks. sødmælk af kop eller en portion tykmælk eller lignende.
Hendes mælkebehov ligger sandsynligvis mellem 600-750ml dagligt og det vil altså blive dækket af 4-5 amninger/flasker med den alder hun har nu.
Da du fortsat gerne vil amme tidlig morgen og inden hun skal puttes til natten, så er det altså 2 amninger der skal erstattes af en flaske. Den bedste måde at skære ned på er normalt at erstatte en amning af gangen og så tilbyde flaske på det tidspunkt i stedet for.
Jeg ved at jeg har sendt dig en plan for, hvordan en dag kunne se ud og hvis du ønsker at bibeholde amning morgen og aften, så vil jeg forslå dig at gøre dette. Amningen inden formiddagslur kan du så fjerne, tilbyde flaske inden middagslur og så evt. tilbyde flaske igen sen aften - hvis du mener hun har behov for dette - både for at kunne sove igennem og for at få sit mælkebehov dækket.
Det er korrekt at grøn allomin anbefales til børn med tendens til hård mave og det samme gælder Nan H.A. Det er sådan at Allomin produceres af Beauvais, og Nan H.A. produceres af Nestle. Begge produkter er ernæringsmæssigt rigtigt gode og du skal vælge det som tiltaler dig mest.
Det er dog også vigtigt du ved, at børn der får flaske ofte har mere tendens til forstoppelse end børn der bliver ammet. At tilbyde din datter modermælkserstatning er derfor umiddelbart ikke en oplagt løsning, når hun har problemer med forstoppelse - det er ikke sikkert at mave bliver bedre af det. Det er derfor ikke det, der skal være din bevæggrund for at gøre det...
Med hensyn til jern, så vil hun få sit jernbehov dækket hvis hun får mindst 400 ml mme dagligt. Du behøver således ikke tilbyde jerntilskud. Modsat, hvis hun kun når op på f.eks. 350ml mme, så skal hun have fuldt jerntilskud ved siden af.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske