Svar: Amning og flaske om eftermiddagen

14. maj 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne

Det er fint at du er begyndt at supplere din amning med lidt mme efter råd fra lægen. Selvom det er lidt hårdt, så er det vigtigt at din datter tager på og får den mad, hun har behov for. Jeg forstår dog godt, hvis du gerne vil forsætte med at amme og det skal du naturligvis også støttes i. Jeg har derfor lidt forskellige råd i forhold til din amning.

For det første tænker jeg at det er helt naturligt at du bliver i tvivl om hvor meget mælk du har og det er også sådan at din mælkeproduktion vil variere i løbet af dagen. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og det betyder at du især om morgenen og i løbet af formiddagen vil have mere mælk end du vil have om aftenen. Det betyder ikke at din mælk om aftenen ikke er god og tilstrækkelig, men det betyder at din datter naturligt vil spise hyppigere om aftenen, end hun måske har behov for om formiddagen.

Det vil være en rigtig god idé at du forsøger at lægge din datter hyppigt til brystet. Det at hun bliver lagt til hyppigt øger din mælkemængde og det er således bedre at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.

Det er også rigtig godt at amme i forskellige stillinger, da hun stimulerer og tømmer dit bryst lidt forskelligt alt efter hvordan du lægger hende til. Prøv derfor at variere imellem at sidde med hende i favnen (den traditionelle stilling) og at vende hende rundt, så hun ligger ud under din arm (tvillingestilling) og at ligge ned at amme.

Derudover er det en rigtig god idé at amme fra begge bryster, hvilket jeg kan se at du også allerede gør. Det er dog sådan at du skal være meget opmærksom på ikke at flytte din datter fra det ene til det andet bryst for hurtigt.

Mælken er forskelligt sammensat og det betyder at den første del af mælken er meget vandholdig (skummetmælk) og den sidste del af mælken er mere fed (fløde). Din datter har brug for begge typer mælk, men det er vigtigt at hun ligger så længe ved brystet at hun får den lidt federe mælk med ud. Det er den hun vokser af, det er den der giver hende elastikker på arme og ben og det er den der gør hende godt mæt.

Nogle børn har et utroligt stort vaccum og mor en hurtig nedløbsrefleks og her kan det godt lade sig gøre at amme 10-15 minutter og så er brystet 'tømt'. Men de fleste børn skal i din datters alder have lidt mere tid til det og derfor kan det være problematisk at du tager hende af brystet inden hun selv slipper ... Det er en balance, fordi det at spise af et bryst kræver så meget energi, at hun naturligt falder i søvn og måske bare ligger og gumler her. Derfor er det vigtigt at du forsøger at holde hende lidt igang ved brystet, trykke hende i håndfladerne, under fødderne, massere hende i hovedbunden osv. imens hun ligger ved brystet. Måske har hun brug for at spise hos dig i 20-25 minutter for at nå ind til ...

Annonce

... den lidt federe mælk.

Herefter kan du så skifte hende, så hun atter vågner lidt op til dåd og så tilbyde hende toppen på det modsatte bryst. Det vil sige at fordelinger bliver måske 20-25 minutter på den ene side og 5-10 minutter på den anden og det kan i forhold til hendes vægtøgning være positivt.

Nogle gange kan du også opleve at hun falder så meget i søvn efter 10-15 minutter at du er nødt til at skifte hende for at få hende vækket igen og her skal du så lægge hende til samme bryst en gang til, så du er sikker på at hun får spist sig mæt der. Først derefter få hende til modsatte side. Når du lægger hende til samme bryst igen, så vil det være en god idé at skifte ammestilling, således at hvis du starter med at amme i den traditionelle stilling og skifter hende, så lægger du hende til samme bryst men i tvillingestilling.

Hvis hun efter du har ammet på denne måde virker rolig, afslappet, du kan se mælk i mundvigene og hun virker fuldstændig fyldt, så skal du naturligvis ikke supplere hende med mme. Men hvis du oplever at hun fortsat søger, hvis du har fornemmelsen af at hun fortsat er sulten, så må du supplere hende med lidt ekstra.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal også lægge mærke til hvordan hun spiser hos dig. Lige når du lægger hende til, så vil du høre at mælken løber til og hun synker. Hun sutter hurtigt og synker hurtigt. Det er fordi den første vandholdige mælk løber let til hende. Men stille og roligt som hun får arbejdet sig ind i brystet, så vil hun die meget mere langsomt og rytmisk og vil naturligt holde nogle små pauser undervejs. Hun vil sutte nogle gange, vente på at mælken løber og så synke mælken der kommer: Sutte, sutte, sutte, pause, pause, synke, synke, synke, sutte, sutte ....

Du skal altså forvente lidt pauser undervejs og hører at hun synker, det er ikke det samme som at hun ligger og hyggesutter. Så hvorvidt hun bibeholder brystet i munden skyldes at hun ikke er mæt eller hygge, afhænger helt af hvordan det lyder og hvordan du føler dit bryst. Du skal kunne mærke tydelig forskel på det bryst hun har spist af og det bryst som stadig er fyldt med mælk.

Med hensyn til jeres datter vågenperiode efter eftermiddagsamningen, så tænker jeg at det måske hænger sammen med at hun powernapper lidt når hun ammer. Modermælkserstatningen kan faktisk også nogle gange virke som et boost hun bliver lidt mere aktiv af, det behøver ikke altid slå hende ud:o) Det kan også være fordi hun på dette tidspunkt naturligt er mere vågen og opmærksom - gerne vil pludre med jer osv. Måske kan du huske at hun inde i maven også ofte var aktiv om eftermiddagen..?

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej og nu har lidt råd til hvordan du kan øge din mælkemængde lidt og få din datter fyldt lidt ekstra op, så I stille og roligt kan skære ned for flaskerne. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor