Brev:
Amning og flaske om eftermiddagen
14. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Amning og flaske om eftermiddagen
Hej Helen
Jeg har en datter på tre uger. Jeg synes, som udgangspunkt, at både amningen og søvnen fungerer fint men efter et lægebesøg, hvor lægen konstaterede, at hun gerne skulle rykke lidt hurtigere på vægtkurven og at hun om eftermiddagen samtidig virker sulten, er vi begyndt på at give hende en flaske efter eftermiddagsamningen. Her spiser hun ca. 50 ml, hvilket tyder på, at jeg altså ikke har nok mælk selv på dette tidspunkt.
Nu er jeg blevet i tvivl om, om jeg har nok mælk på noget tidspunkt. Jeg prøver ved hver amning at have hende et kvarter på hvert bryst, men enten tager jeg hende af, fordi hun kun hyggesutter eller også falder hun hurtigt hen. Det er altså meget sjældent hun selv slipper. Er det fordi hun ikke er mæt?
Desuden har vi i flere dage oplevet at hun efter eftermiddagsamingen + flaske faktisk er mere eller mindre vågen i ca. fire timer, hvor hun kun småsover, bliver ammet oftere og bare har det bedst i vores arme med en sut i munden. Jeg synes, det er mærkeligt, at hun ikke efter denne amning + flaske tager sig et ordentligt stræk. Hvad kan årsagen være?
Jeg synes, det er svært at vurdere, om hun får mad nok. Til orientering er der næsten våd ble og afføring hver gang vi skifter hende, og hun sover som oftest også en formiddagslur, en lur over middag og tager to stræk af ca. 3 timers varighed om natten.
Jeg har ikke lyst til at tilbyde hende flaske efter hver amning med mindre det er nødvendigt - omvendt skal hun jo heller ikke være sulten.
Med venlig hilsen
Anne