Amning og flaske om eftermiddagen

14. maj 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Amning og flaske om eftermiddagen

Hej Helen

Jeg har en datter på tre uger. Jeg synes, som udgangspunkt, at både amningen og søvnen fungerer fint men efter et lægebesøg, hvor lægen konstaterede, at hun gerne skulle rykke lidt hurtigere på vægtkurven og at hun om eftermiddagen samtidig virker sulten, er vi begyndt på at give hende en flaske efter eftermiddagsamningen. Her spiser hun ca. 50 ml, hvilket tyder på, at jeg altså ikke har nok mælk selv på dette tidspunkt.

Nu er jeg blevet i tvivl om, om jeg har nok mælk på noget tidspunkt. Jeg prøver ved hver amning at have hende et kvarter på hvert bryst, men enten tager jeg hende af, fordi hun kun hyggesutter eller også falder hun hurtigt hen. Det er altså meget sjældent hun selv slipper. Er det fordi hun ikke er mæt?

Desuden har vi ...

Annonce

... i flere dage oplevet at hun efter eftermiddagsamingen + flaske faktisk er mere eller mindre vågen i ca. fire timer, hvor hun kun småsover, bliver ammet oftere og bare har det bedst i vores arme med en sut i munden. Jeg synes, det er mærkeligt, at hun ikke efter denne amning + flaske tager sig et ordentligt stræk. Hvad kan årsagen være?

Jeg synes, det er svært at vurdere, om hun får mad nok. Til orientering er der næsten våd ble og afføring hver gang vi skifter hende, og hun sover som oftest også en formiddagslur, en lur over middag og tager to stræk af ca. 3 timers varighed om natten.

Jeg har ikke lyst til at tilbyde hende flaske efter hver amning med mindre det er nødvendigt - omvendt skal hun jo heller ikke være sulten.

Med venlig hilsen

Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor