Svar: Bidt af skovflåt og pludseligt ammestop
10. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Glenda
Jeg er ked af at høre at du er ramt af lyme borreliosis og er sat i behandling der gør, at du ikke kan amme din søn på nuværende tidspunkt.
Selvom mange oplever at blive bidt af en skovflåt, så er den viden man har omkring det, når man er gravid eller ammer, stadig meget sparsom. Der er lavet ganske få undersøgelser omkring det og det er meget lidt materiale jeg kan finde omkring overførslen af burreliosis via brystmælk ...
Så vidt jeg kan finde ud af, så er der forskel på, hvornår man bliver smittet. Hvis infektion med Lyme optræder allerede i graviditeten og behandlingen der er afsluttet inden barnet fødes, så vil man godt kunne amme. Hvis infektionen først sker efter fødslen og diagnosen således stilles efter fødslen, så vil der være en risiko for at barnet har været udsat for smitte og derfor skal man vurdere hvorvidt amning skal fortsætte eller ej.
Nogle gange går man ind og giver så stærk medicin, at det frarådes at amme - det fremgår nogle stedet at det altså er medicinen mere end sygdommen man umiddelbart er bange for og derfor fraråder amning... Andre gange kan man godt finde antibiotika, der tåles af både mor og barn. Man kan f.eks. vælge at give penicillin eller amoxicillin som kan tages selvom man ammer. Er ordinationen derimod f.eks. doxycyklin, så frarådes det at amme.
Det anbefales altid at man observerer barnet for tegn på smitte - det kan være udslæt og influenza lignende symptomer, hvor barnet har ondt i hovedet, ondt i led osv. nogle gange vil barnet også få feber og man vil her også overveje at tage en blodprøve på barnet for at teste for evt. smitte. Det synes jeg umiddelbart vil være relevant i forhold til din situation.
Da du skal have medicin i 15-30 dage og da din dreng har den alder han har, så skal du naturligvis gøre op med dig selv, hvorvidt du vil kæmpe for amning og atter få det til at fungere eller om du skal sige, at det var så det ... Det vil kræve en del at opretholde din mælkemængde og efter så mange dages flaske, så vil din dreng måske foretrække dette. Der er således ikke nogen garanti for at han efterfølgende vil være interesseret i at amme og derfor må du overveje, hvorvidt du vil kæmpe for det eller kan leve med at det sluttede på denne måde.
Jeg ved at borreliose kan sidde i kroppen meget lang tid og jeg kan desværre ikke finde noget materiale omkring, hvor længe man siger amning frarådes ... Jeg tænker at det skal være en læge der vurdere, hvornår du kan begynde at amme igen og hvor længe du i givet fald skal bibeholde udmalkning. der er som sagt en teoretisk mulighed for at din dreng er smittet via modermælken allerede inden du fandt ud af at du selv havde sygdommen.
Du kan sagtens give din dreng nærhed og fysisk kontakt selvom han ikke ligger ved brystet. I kan gå i bad sammen og I kan putte sammen på sengen og sofaen. Du kan bære ham hos dig, danse med ham osv. og når du skal give ham flaske, så kan han ligge ved siden af dig eller ligge i din favn, - ligesom hvis du ammede. Samtidig spiser børn ofte lidt hurtigere af en flaske end af et bryst og det giver dig lidt mulighed for efterfølgende at pludre og snakke med ham og på den måde forlænge måltidet med en super god verbal kontakt.
Hvis du vælger at stoppe amning helt, så skal du trappe ned med udmalkning. Det vil sige at hvis du malker ud 3 gange dagligt nu, så malker du ud 2 gange dagligt de næste dage, så en gang og tilsidst slut. Flasken - eller tilbuddet om flaske skal du give ligesom hvis du ammede og normalt vil 4 flasker dagligt være passende i 7 måneders alderen.
En plan for dagen kunne se således ud:
(Tidlig morgen evt. flaske - det kan dog være en mulighed at springe denne over og i stedet starte dagen med grød og så give flaske inden formiddagslur i stedet).
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos eller frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur med en flaske ca kl. 9.30
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden eller andre typer brødskorper, agurkestænger og lignende, evt. lidt rest fra aftensmaden - det kan være lidt ris med lidt sovs eller lignende. Vand af kop
Puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: Evt lidt flerkornsgrød med frugtmos, hvis han virker sulten ellers er det fint at tilbyde ham en flaske og så lidt frisk frugt i hånden, vand af kop
Evt. powernap - det kan måske springes over
Aften 18.00-18.30: Aftensmad, Grøntsagsmos og mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Ris med sovs - det kan være f.eks. boller i karry, I kan også blande indmaden fra en frikadelle i grøntsagsmos og må meget gerne tilbyde kogte blomkål og broccolibuketter, kartoffelbåde og lignende i hånden. Altså stille og roligt mos og mere ved siden af, øve sig på at sidde med noget selv. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske 19.30-20
Sen aften 23: Flaske
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele fortsat. Skriv endelig og fortæl hvordan det går:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske