Brev:
Bidt af skovflåt og pludseligt ammestop
10. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Bidt af skovflåt og pludseligt ammestop
Kære Helen,
Jeg skriver til dig igen fordi jeg er blevet bidt af en skovflåt, har fået Lyme og skal behandles med stærk penicillin i minimum 15 dage, måske 30 dage. Det betyder, at jeg har stoppet med at amme fra den ene dag til den anden (i går). Det var bestemt ikke planen, og jeg ville ønske det ikke var nødvendigt. Men det er det, så nu kommer mine spørgsmål.
Først, ved du hvorvidt bakterien fra skovflåten kan bringes til min søn via mælken? Jeg tænker om han kan være blevet smittet før jeg stoppede med at amme.
Jeg er begyndt at bruge pumpe for at holde gang i min mælk, så jeg evt. kan amme igen efter penicillinen. Er det en god ide at holde gang i min mælkeproduktion samt at tilbyde ham bryst igen evt. senere? Jeg har på det seneste ammet ham 3 gange dagligt.
Som sagt er jeg gået fra at amme (delvist) til slet ikke at amme og give flaske i stedet for. Hvordan gør man det på den bedste måde? Hvordan kan jeg sikre mig at han får dækket sine behov for amme-hyggen? Hvordan kan man gøre flasken lige så hyggelig som amningen?
Jeg kunne godt tænke mig hvis du gider se på min dagsplan igen, fordi lige pludselig virker det som mange flasker, hvis jeg skal erstatte alle (3) amninger med flaske. Planen er ikke justeret efter amme stoppet, men jeg vil meget gerne have dit råd til hvordan planen kan se ud uden amning.
Kl. 7.00: Vågner/ammes
Kl. 8.00: Morgenmad, grød med frugttopping og vand af kop
Kl. 9.15: Flaske med mme
Kl. 9.30: Puttes til at sove og sover ca. 2 timer
Kl. 12.30: Frokost, grøntsagsmos og vand af kop
Ca. 13.30: Eftermiddagslur, sover cirka 1 time
Kl. 16.00: Ammes
Ca. 17.00: Sen eftermiddagslur, sover ca. 45 min.
18.00-18.30: Aftensmad, grød med grøntsager og vand af kop
19.00: Bad og hygge
19.30-19.45: Puttes med flaske
22.45: Natammes
Vi ser frem til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Glenda.