Svar: Søvn og amning om natten - 0 mdr.

10. maj 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Eva

Tillykke med den lille pige. Det lyder som om at hun trives godt med din mælk og bestemt som om at du har fint med mælk til hende og som om at amningen fungerer.

Nu hvor mælken er løbet til, så er det helt rigtigt som du gør - ammer hende fra det ene bryst og lader hende spise godt fra den side. Evt. skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd og så tilbyder du hende modsatte bryst. Når hun er færdig med at spise der, så kan du svøbe hende og putte hende i liften.

Næste gang du ammer, så starter du på den side, hvor hun har spist sidst, lader hende spise færdig der, skifter hende og tilbyder modsatte bryst.

Det er en god idé at svøbe hende, fordi hun af svøbet vil føle sig omsluttet - det vil bare være af et klæde og ikke af dine arme. Du kan evt. svøbe hende inden du lægger hende til brystet anden gang fordi hun så derefter kan flyttes direkte fra din favn og ned i liften uden at hun mærker forskel. Hvis hun ikke er svøbt, så vil hun naturligt protestere mod at blive flyttet fra en varm favn og ned i en kold seng.

Hvorvidt du skal vække hende, afhænger helt af hvordan hun spiser og om hun får de måltider i løbet af dagen, som hun har behov for. Hun lyder ikke til at være påvirket af gulsot eller andet der kunne gøre hende sløv og den pige du beskriver lyder umiddelbart fin og som om hun fint kan regulere sit behov for mælk. Det betyder at hvis hun om natten sover 4-5 timer, så må hun gerne det, men hun vil så have behov for at blive ammet noget hyppigere i løbet af dagen - fordi hun skal indhente det forsømte. Det betyder jo ikke noget, hvis hun regulerer sig på denne måde - det er fint, hvis hun kan det.

Det kan være rart at få lidt længere nattesøvn, så hvis hun skal sove et lidt længere stræk, så skal det være der. Om dagen synes jeg til gengæld at du skal holde lidt gang i hende. Det er vigtigt at hun ikke sover så længe om dagen at hun kommer i underskud af mælk og derfor er nødt til at spise hele natten igennem. Det er vigtigt at I allerede nu forsøger at lære hende at det er om dagen man skal være mest vågen og aktiv og om natten sker der ikke stor aktivitet.

Når du putter hende i liften så gør det forholdsvis hurtigt efter hun er færdig med at spise ved brystet. Hold dine hænder på hende krop, så hun stadig kan mærke at du er der, sving evt. liften lige så stille frem og tilbage og stil hende lidt afsides, så hun bedre kan ...

Annonce

... lukke af for alle lyde.

Når man tæller timer mellem amning, så skal du være opmærksom på at det er fra amningen starter til næste amning begynder. Det vil sige at når der kun skal gå 4 timer imellem amning, så betyder det, at hvis du er begyndt at amme kl. 12 sidste gang, så skal du altså lægge til 15.30-16 også selvom du først var færdig med første amning kl. 12.45... Melder hun sig før, så er det naturligvis helt okay, du må gerne amme hende hyppigere end hver 4 time, hvis hun viser behov for det.

Det er sådan at du meget hurtigt danner mælk igen. Man siger normalt at du efter 1 time vil have dannet ca 45 % mælk, efter 2 timer mere end 70% efter 3 timer 90% og efter 4 timer 100%. Hvis hun således melder sig efter 1½-2 timer og gerne vil have mælk igen - så er der altså mælk at få og her skal hun bare lægges til.

Du skal regne med at hun har behov for mindst 6 amninger i døgnet, meget gerne mellem 6-8 amninger i døgnet med den alder hun har - og igen, vil hun die mere, så må hun gerne det. Normalt vil amning hver 3-4 time dog være nok til at dække hendes mælkebehov.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skal også vide, at jo hyppigere du ammer, jo mere mælk vil du producere. Hvis du således føler at du mangler mælk, så er det en god idé at lægge hende hyppigere til - det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Her kan det altså godt være nødvendigt at vække hende og holde hende lidt til ilden.

Det er sådan at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Det giver altså mere mælk og er med til at opretholde mælkemængden at amme om natten. Derfor skal man f.eks. ikke begynde at tilbyde barnet flaske i stedet for amning om natten. Men at amme om natten kan også være at amme kl. 24-01 og igen kl. 04-05 og sover hun der imellem, så er det dejligt for jer alle. Du behøver altså ikke stille vækkeuret for at amme hende kl. 03:o)

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre, - sørg for at holde hende til brystet i løbet af dagen, am fra begge sider ligesom du gør og svøb hende, så hun stille og roligt lærer at sove i liften. Sover hun så lidt længere om natten, har tanket godt om aftenen inden og spiser rigtig godt igen, når hun vågner efter 4-5 timers søvn - så er det helt okay. Fornemmer du at mælkemængden falder og du har behov for at øge mælkemængden igen, så vil natamning være godt og være vigtigt.

Fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder