Søvn og amning om natten - 0 mdr.

10. maj 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Søvn og amning om natten - 0 mdr.

Kære Helen

Vi har en ti dage gammel pige, og jeg ammer, hvilket jeg tror har fungeret meget godt indtil videre. Jeg er dog i tvivl om, jeg skal amme hende om natten.

Skal jeg vække hende efter f.eks. 4 timer, for at amme hende? Det fik vi at vide på hospitalet, men jeg er i tvivl om det kun gjaldt i de dage, hvor mælken skulle løbe til og amningen skulle op at køre.

Jeg er også i tvivl om jeg ammer hende for tit i løbet af dagen, og om der når at løbe nok god mælk til brysterne. Nogle dage virker hun sulten og søger meget, og der ammer jeg hende måske hver anden time max. Jeg ammer hende ved det bryst, som hun lå ved sidste gang først og derefter ved det andet bryst. Hun falder derefter for det meste i søvn ved brystet, men vågner så snart jeg flytter hende over i liften eller bare ligger hende ved siden af mig.

Undtagen om natten, der kan hun ...

Annonce

... godt bare ligge ved siden af mig og sove, men det vil hun ikke om dagen. Så begynder hun at græde, og kan være utrøstelig i lang tid, nogle gange helt indtil jeg ligger hende til igen. Skal jeg lade være med at tage hende op? Hun vil gerne sove i mine arme som regel, men vil bare ikke ligge alene. Det er ikke altid, hun sutter lige stærkt, når jeg ammer. Nogle gange virker det mere som om, hun bare gerne vil ligge og hygge sig lidt.

Vi vejer hende på egen vægt, da vi ikke har haft besøg af en sundhedsplejerske endnu pga strejken. Hun tisser regelmæssigt, som hun skal, og har også afføring mindst en gang i døgnet. Afføringen er remulade farvet.

Jeg er meget i tvivl, om hun får den næring, hun skal have, og hvad jeg skal gøre for at hjælpe hende til at sove andre steder end i mine arme.

Håber du kan hjlæpe med et par gode råd.

Med venlig hilsen
Eva

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder