Brev:
Skabe ny søvnrytme
10. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Skabe ny søvnrytme
Hej Helen!
Det viste sig at min sundhedsplejerske strejker - hun dukkede slet ikke op i går. Der er altså mange gode grunde til at abonnere på netsundhedsplejersken ;)
Tak for sidste svar. Det er rart at kunne spørge en ekspert når man er i tvivl. Hovedårsagen til at jeg skriver igen, er atter Arthurs søvn.
Han har i en periode sovet lidt bedre: Er på det sidste vågnet 1 eller 2 gange hver nat for at blive ammet. Han falder i søvn omkring kl. 20.30, vågner så et sted mellem midnat og lidt i to, og atter omkring kl 5.
Problemet lige i øjeblikket er, at han ikke falder i søvn igen efter amningen omkring kl 5. Dvs at han i nogle uger er vågnet tidligere og tidligere, og vores forsøg på at mørklægge hans værelse har ikke hjulpet ret meget. Han kan se, at det er lyst og morgen, og så vil han ikke sove mere, selvom han tydeligvis er træt.
Jeg har prøvet alt muligt for at han skulle sove videre - men uden held. Jeg synes det er alt for tidligt at stå op kl 5.30. Før jeg fik Arthur sov jeg gerne til kl 9. og jeg er ikke sikker på han får sovet nok i det hele taget.
Når Arthur vågner kl 5.30 er han vågen indtil omkring kl 9, hvor han så falder i søvn igen og gerne snupper to timer. Så vågner han og vil gerne have frokost. (Han spiser rugbrødshapsere nu, hurra, og lidt grød, stadig uden klumper). Han sover igen omkring kl 14, måske 45 min.. Får et mellemmåltid kl ca 3, og sover en kort lur omkring kl 5.30.
Det er indtil videre Arthur der bestemmer hvornår han sover og er vågen, men jeg vil meget gerne hjælpe ham med at justere vanerne så de passer lidt bedre med os andre. Han skal til at begynde i privat dagpleje, hvor han skal passes sammen med en dreng på 2 år, der sover fra ca 1 - 3 om eftermiddagen. (Jeg er gået på barsel på halv tid nu, hvilket betyder jeg kan forlænge min barsel til November.)
I princippet skulle Arthur afleveres i dagplejen mellem 9 og 10, synes jeg.. Så det ville jo være bedst hvis vi kunne få ham til at sove lidt længere - til fx kl 6.30 -7, en lille kort lur på vej hen til dagplejen omkring kl 10, og så først sove en lang lur igen kl 13. Er det passende for en 8-9 mdr gammel dreng? Synes du det lyder som om han får sovet nok?
Mange hilsner
A