Svar: Amning og supplement med flaske

8. maj 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej Camilla

Tak for endnu et brev:o)

Det lyder rigtig godt at Alexander nu har sat behovet for modermælkserstatning ned - det tyder jo på at din mælkemængde er på vej op og måske mere nu - efter du har sendt dette brev.

Det er helt normalt at du hører flere og hyppigere synkelyde lige når du lægger til brystet. Det er sådan at der til at begynde med er en stor mængde mælk og den første mælk er meget vandholdig. Når din dreng lægges til så vil han ret hurtigt smage at der er noget mælk at få fat i, han vil die og din nedløbsrefleks vil gå igang. Herefter synker han mælke som kommer og netop fordi mælkevolumen er stor i begyndelsen, så synker han hurtigt og holder ikke så mange pauser.

I takt med at han får spist mere og mere, så vil rytmen blive roligere og mere rytmisk. Først sutter han for at sætte gang i nedløbsrefleksen, så venter han på at mælken begynder at løbe og så synker han mælken der kommer. Han vil altså have en rytme, hvor han sutter sutter sutter, holder kort pause og så synker den mælk der kommer - sutte, sutte, sutte, pause, pause, synke, synke synke ...

Du skal sørge for at holde ham igang undervejs, trykke ham lidt i håndfladerne, under fødderne, nusse ham i håret og i hovedbunden osv. så han ikke falder for meget i søvn, men bliver ved med at die aktivt ved brystet. Hvis han virker lidt irriteret ved brystet og slipper, så prøv at lægge ham til samme bryst igen med i anden stilling, så han får stimuleret og tømt dig det ekstra. Skift ham også gerne og tilbyd ham så modsatte bryst.

Det er sådan at man normalt ikke skal sætte tid på en amning og nu gør jeg det så alligevel:o) Det vil være rigtig fint, hvis du ammer ham ca 25 minutter fra det ene bryst, skifter ham så han atter vågner op til dåd og så tilbyder ham modsatte bryst. Nogle gange vil han måske kun spise 5 minutter fra modsatte side, andre gange længere tid og atter andre gange vil han ikke have mere og det er okay - men tilbuddet skal være der.

Det vil være godt at du får ...

Annonce

... stimuleret begge bryster på denne måde ved hver amning. Næsten gang du lægger til så starter du der, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise 25 minutter ca. på den side, skifter ham og tilbyder modsatte bryst osv.

Hvis han derefter atter virker sulten så supplere du med lidt modermælkserstatning (eller udmalket modermælk). Modsat, hvis han falder i søvn med en sut og bare virker glad og veltilpas, så må du tro på at han har fået, hvad han behøver hos dig.

Det er vigtigt at du bliver ved med at lægge ham til brysterne først, så han stimulere dig og hvis dette så ikke er nok, så kan han suppleres med en flaske. Hvis du begynder at tilbyde flaske uden at han har diet hos dig først, så vil din mælkemængde falde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er sådan at der ret hurtigt kommer mælk igen. Man siger normalt at efter ca 1 time er 45% af mælken dannet igen, efter 2 timer ca 70% efter 3 timer ca 90 % og efter 4 timer er 100% mælk dannet igen. Hvis du således oplever at din dreng tager et langt søvnstræk, så kan det være godt givet ud at du forsøger at stimulere med en brystpumpe, så du holder produktionen oppe og der vil alligevel være mælk til ham, når han vågner igen. På samme måde kan du også lægge ham til selvom det måske kun er 1-1½ time siden han sidst spiste hos dig.

Du skal naturligvis give din dreng erstatning, når du fornemmer at han har behov for ekstra, selvom han har ammet hos dig. Det er vigtigt fordi det også er med til at give ham den energi han har behov for, samtidig med at det giver ham en ro og får ham til at sove og når han vågner op er han frisk nok til at spise hos dig igen. Samtidig lærer han også at have en vis mængde mælk i maven og vil derfor også stille og roligt efterspørge lidt mere mælk. Det er nemlig også vigtigt at han ikke vendes til at 'slatspise' men lærer at tage godt fra, når han spiser...

Det lyder som sagt som om at I allerede er godt på vej i den rigtige retning, jeg håber min uddybning her hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god pinse:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.