Brev:
Halsbetændelse, penicillin og vurdering af almen tilstand
8. maj 2008
Alder:
11 mdr.
Halsbetændelse, penicillin og vurdering af almen tilstand
Hej Helen.
I søndags fik min datter konstateret halsbetændelse af vagtlægen og er stadig rigttig skidt. Hun har grædt hele natten og når hun hoster brækker hun sig.
Vores egen læge mener, at det går væk af sig selv, men jeg vil for det første høre dig om der findes noget man kan give hende for at lindre hendes smerter for hun græder også det meste af dagen. Hun har heldigvis ikke længere feber, den gik væk onsdag og var ellers oppe på 41 og hun fik panodil i 2 dage. Lægen siger, at man kan give hende kamillethe, men det vil hun ikke drikke.
I det hele taget spiser hun ikke rigtig, hvilket bekymrer mig for hun er så bleg og ikke den tykkeste baby, der findes og hun har også tabt sig lidt. Det skal dog siges, at indmellem gråden (som ellers virker utrøstelig i forhold til hendes normale gråd) kan man godt lige lege lidt med hende og få et grin.
For det andet så ordinerede vagtlægen penicillin til hende, først et præparat og så et andet, for hun kastede op af begge uanset hvordan vi prøvede at give hende det (pipette, sprøjte ind i mundhulen, blandet med vand eller mælk). Det sidste præparat var ellers sødeligt og burde kunne synkes af babyer, og da hun jo har fået mylicon og panodil mikstur da hun var mindre så har hun altså kunne sluge medicin før.
Det endte så imidlertid med, at vores egen læge efter podning mente, at hun ikke skulle have penicillin, men mit spørgsmål går på hvad vi gør næste gang det blir nødvendigt for det var et mareridt at prøve at skulle tvinge noget i hende som hun ovenikøbet blev dårlig af. Så jeg har brug for nogle råd til hvordan man evt. skal få medicin i hende som ikke findes som suppositorier (som jo ellers er den skønneste opfindelse).
Det er første gang min datter er rigtig syg. Hun har været forkølet 1000 gange, kolik, forstoppelse osv. men hun har aldrig (udover da hun blev vaccineret) været så dårlig, at hun har ligget helt hen i vores arme og kun ville være der, og været for dårlig til at spise/drikke og mærkeligt nok også sove. Det kunne hun slet ikke da feberen var højst, så vi sad bare med hende i armene, mens hun blundede og græd skiftevis.
Jeg synes, at det var et mareridt, jo også fordi jeg var bekymret, men er det normalt de bliver SÅ dårlige og medtaget? Så gruer jeg for alle de børnesygdomme vi skal igennem :-((
Jeg glæder mig til dine råd - du er jo så god :-)
R