Svar: Hjælp - revnede brystvorter

1. maj 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Camilla

Stort tillykke med din lille dreng, dejligt at høre at I nu har fået en lillebror:o) Håber at alt i forbindelse med fødslen er gået godt og at storebror er glad og stolt.

De fleste kvinder vil i forbindelse med at amningen skal etableres få lidt hul og lidt blærer på brystvorterne. Det er her meget vigtigt at du er opmærksom på at din dreng ligger rigtigt ved brystet og dier med korrekt sutteteknik. Hvis han har for yderligt eller for skævt fat på brystet, så får du sår på dine brystvorterne og det er som du skriver meget smertefuldt. Samtidig er det svært at få til at hele igen og det tager tid - også selvom han efterfølgende ligger rigtigt ved brystet og dier korrekt.

Når der er hul på brystet, så kan der trænge bakterier ind og dermed øges risikoen for at du får en infektion og dermed brystbetændelse. Derfor skal du være meget opmærksom på symptomer på "influenza". Ondt over det hele, feber og generelt utilpashed er første tegn på brystbetændelse og så kommer der smerter, rødme og varme af brystet.

Hvis dine sår sidder på spidsen af brystvorten, så har din dreng for yderligt fat. Han har simpelthen ikke bryst nok inden i munden. Det kan også være at han får godt fat i starten, men så glider han stille og roligt mere og mere ud på spidsen af brystet, når han har diet lidt hos dig.

Hvis dine sår sidder på oversiden af brystvorten, så skyldes det ofte at barnet hænger for meget i brystet. Hvis dit bryst er stort og blødt, så fold evt. en stofble ind under brystet for at løfte det lidt op

Sidder sårene på siden af brystvorten, så ligger din dreng skævt for og du skal sørge for at lægge ham mere lige til brystet. Du skal flytte ham i retning af såret, således at hvis såret er på venstre side af brystvorten, så skal barnet flyttes længere til venstre ved næste amning.

Hvis du har sår i kanten af brystvorten, der hvor brystvorten ligesom hæfter fast på det brune ...

Annonce

... område, så vil det ofte skyldes at du har brugt en brystpumpe eller en suttebrik, som ikke i størrelsen passer til din brystvorte. Her er man så nødt til at undersøge mulighederne for at få en model, som passer i størrelsen.

Husk på at din dreng malker med tungen og at tungen er rug som sandpapir. Derfor slider den på brystet, når han spiser hos dig. Prøv derfor at lægge ham til, så tungen rammer såret så lidt som muligt - ved at amme i forskellige ammestillinger. På den måde kan du aflaste lidt.

Hvis du er nødt til at tage ham fra undervejs i amningen, så gør det ved at lirke en finger ind i mundvigene på ham, så han slipper vacuum. Ikke noget med bare at hive ham af brystet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Vælg dine ammeindlæg med omhu. Indlæg i papir kan ofte hænge fast i brystet og når du så fjerner indlægget, så fjerner du også de fine nydannede hudceller. Fordelen ved papirindlæg er at de kan skiftes ved hver amning. Et rent og tørt ammeindlæg er en altid at foretrække. Derudover kan du med fordel dryppe vand på indlægget inden du fjerner det, så det løsnes stille og roligt fra brystet.

Hvis dit sår er betydeligt værre på det ene bryst end på det andet, så kan du vælge at lade din dreng spise lidt fra det gode bryst først (hvor der ikke er hul), få stillet det værste sult der og så efterfølgende lægge ham til det bryst, som du har sår på. Det kan gøre at han spiser lidt mere roligt på det sårede bryst og du bedre kan holde det ud.

Hvis du har så store sår og smerter at du næsten ikke kan holde det ud, så må du få lægen til at se på det. Der kan i givet fald være tale om en infektion, f.eks. svampeinfektion eller begyndende brystbetændelse. Den bedste til at klare en infektion er din dreng, men nogle gange er smerterne så store eller det bløder så kraftigt at det kan være en bedre løsning at aflaste med en brystpumpe...

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.