Svar: Amme, bøvse og sove

30. april 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tillykke med din lille dreng:o)

Hvem har dog fortalt dig at du skal amme i 10 minutter og så sover barnet i 2-3 timer, skal amme 10 minutter igen og så fremdeles??? Sådan fungerer det slet ikke og jeg kan godt forstå du bliver både frustreret og ked af det, hvis du tror det er sådan det skal være.

Man kan i princippet ikke sætte tid på en amning, for hvor hurtigt barnet spiser afhænger af flere ting. Det har både noget at sige hvor stort barnet er, hvordan barnet dier ved brystet, hvordan barnet holder vacuum, om barnet falder i søvn undervejs osv.

For det andet har det noget at sige, hvordan mors nedløbsrefleks fungerer. Nogle kvinder har en meget hurtig nedløbsrefleks og mælken løber hurtigt til barnet, hos andre tager det længere tid for mælken at komme ned og ud.

Hvis man har et barn som dier meget kraftigt med korrekt sutteteknik og et stort vacuum og samtidig har en mor med en hurtigt virkende nedløbsrefleks, så behøver en amning ikke tage mere end 10 minutter. Modsat, hvis man har et barn, som har svært ved at holde sig til brystet, let falder i søvn og en nedløbsrefleks der er lidt langsommere - ja så tager amningen længere tid.

Det er meget hårdt arbejde at spise ved brystet. Nogle siger at det i energiforbrug svarer til at gå op at trapperne til 10 sal - det er altså noget af en bedrift og derfor er det naturligt at små børn nogle gange falder i søvn ved brystet. Prøv derfor at holde ham lidt igang så han ikke falder i søvn undervejs. Du kan trykke ham lidt i håndfladerne, under fødderne, massere hans hovedbund lidt for at holde ham igang.

Selvom man normalt ikke skal sætte tid på en amning, så vil jeg alligevel sige, at hvis du forsøger at holde ham igang, så vil det være fint at du ammer ham 25-30 minutter på det ene bryst. Prøv at vurdere, hvordan han sutter, ligger han og gumler eller har han rigtig fat og hvordan lyder det. Kan du høre at han synker, sutter nogle lange seje sut, hvorefter mælken kommer og han synker? Hvis han stadig spiser godt og effektivt, så vent til han er færdig, men hvis han ligger ...

Annonce

... og gumler så prøv om du kan lirke ham fra brystet.

Prøv så at se om han kan bøvse (giv ham 2-5 minutter til det) og skift ham. Når han er blevet skiftet, tumlet med osv. og atter er vågnet lidt op til dåd. så lægger du ham til modsatte side og lader ham spise det han viser behov for der. Nogle gange vil han måske kun spise få minutter, andre gange længere tid og andre gange er han fuldstændig mæt og vil ikke have mere. Næste gange du ammer, så starter du der, hvor han stoppede sidst, og føler samme princip.

Hvis du tæller skiftning med undervejs, så kan en amning altså godt tage rigtig lang tid uden at det er problematisk - det er faktisk helt normalt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når han skal bøvse så er princippet at hans ryg skal holdes lige og armene skal være lidt løftet. Det vil sige at han enten skal helt op over din skulder, så hans arme ligger løftet op over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter ham under hans lille numse. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.

Du kan også holde ham med begge dine hænder rundt om hans brystkasse, så hans arme løftes lidt der og så sidde med ham foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen. Hvis han bare hænger slapt og sover godt, så kommer der ikke nogen bøvs, så kan du lige så godt opgive, putte ham og lade ham sove. Så vil du se at han efter måske 40 minutter begynder at røre på sig, småklynke og smaske lidt. Her er det bøvsen som har fundet vej op. Nogle gange vil han gylpe lidt og sove videre, andre gange vil han have behov for at komme op og slå sin bøvs, evt. få en sut og så blive puttet igen.

Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, andre prutter mere og kommer af med luften på den måde. Det vigtigste er at barnet trives med det, som det er. Der er således ikke grund til at have dårlig samvittighed over at barnet ikke bøvser og der er ikke grund til at tage ham fra brystet i tide og utide - han skal have lov til at spise færdig og så bøvse, hvis han kan:o)

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og giver dig lidt ro, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!