Svar: Amme, bøvse og sove
30. april 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med din lille dreng:o)
Hvem har dog fortalt dig at du skal amme i 10 minutter og så sover barnet i 2-3 timer, skal amme 10 minutter igen og så fremdeles??? Sådan fungerer det slet ikke og jeg kan godt forstå du bliver både frustreret og ked af det, hvis du tror det er sådan det skal være.
Man kan i princippet ikke sætte tid på en amning, for hvor hurtigt barnet spiser afhænger af flere ting. Det har både noget at sige hvor stort barnet er, hvordan barnet dier ved brystet, hvordan barnet holder vacuum, om barnet falder i søvn undervejs osv.
For det andet har det noget at sige, hvordan mors nedløbsrefleks fungerer. Nogle kvinder har en meget hurtig nedløbsrefleks og mælken løber hurtigt til barnet, hos andre tager det længere tid for mælken at komme ned og ud.
Hvis man har et barn som dier meget kraftigt med korrekt sutteteknik og et stort vacuum og samtidig har en mor med en hurtigt virkende nedløbsrefleks, så behøver en amning ikke tage mere end 10 minutter. Modsat, hvis man har et barn, som har svært ved at holde sig til brystet, let falder i søvn og en nedløbsrefleks der er lidt langsommere - ja så tager amningen længere tid.
Det er meget hårdt arbejde at spise ved brystet. Nogle siger at det i energiforbrug svarer til at gå op at trapperne til 10 sal - det er altså noget af en bedrift og derfor er det naturligt at små børn nogle gange falder i søvn ved brystet. Prøv derfor at holde ham lidt igang så han ikke falder i søvn undervejs. Du kan trykke ham lidt i håndfladerne, under fødderne, massere hans hovedbund lidt for at holde ham igang.
Selvom man normalt ikke skal sætte tid på en amning, så vil jeg alligevel sige, at hvis du forsøger at holde ham igang, så vil det være fint at du ammer ham 25-30 minutter på det ene bryst. Prøv at vurdere, hvordan han sutter, ligger han og gumler eller har han rigtig fat og hvordan lyder det. Kan du høre at han synker, sutter nogle lange seje sut, hvorefter mælken kommer og han synker? Hvis han stadig spiser godt og effektivt, så vent til han er færdig, men hvis han ligger og gumler så prøv om du kan lirke ham fra brystet.
Prøv så at se om han kan bøvse (giv ham 2-5 minutter til det) og skift ham. Når han er blevet skiftet, tumlet med osv. og atter er vågnet lidt op til dåd. så lægger du ham til modsatte side og lader ham spise det han viser behov for der. Nogle gange vil han måske kun spise få minutter, andre gange længere tid og andre gange er han fuldstændig mæt og vil ikke have mere. Næste gange du ammer, så starter du der, hvor han stoppede sidst, og føler samme princip.
Hvis du tæller skiftning med undervejs, så kan en amning altså godt tage rigtig lang tid uden at det er problematisk - det er faktisk helt normalt.
Når han skal bøvse så er princippet at hans ryg skal holdes lige og armene skal være lidt løftet. Det vil sige at han enten skal helt op over din skulder, så hans arme ligger løftet op over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter ham under hans lille numse. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.
Du kan også holde ham med begge dine hænder rundt om hans brystkasse, så hans arme løftes lidt der og så sidde med ham foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen. Hvis han bare hænger slapt og sover godt, så kommer der ikke nogen bøvs, så kan du lige så godt opgive, putte ham og lade ham sove. Så vil du se at han efter måske 40 minutter begynder at røre på sig, småklynke og smaske lidt. Her er det bøvsen som har fundet vej op. Nogle gange vil han gylpe lidt og sove videre, andre gange vil han have behov for at komme op og slå sin bøvs, evt. få en sut og så blive puttet igen.
Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, andre prutter mere og kommer af med luften på den måde. Det vigtigste er at barnet trives med det, som det er. Der er således ikke grund til at have dårlig samvittighed over at barnet ikke bøvser og der er ikke grund til at tage ham fra brystet i tide og utide - han skal have lov til at spise færdig og så bøvse, hvis han kan:o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og giver dig lidt ro, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske