Svar: Vil pludselig ammes om natten
23. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Tanja
Du har været utrolig privilegeret at din datter har været i stand til at sove et så langt stræk aften og nat og det er bestemt ikke noget du kan forvente. At din datter nu begynder at vågne midt nat for at få mælk lyder således som et helt reelt behov, som sandsynligvis også hænger sammen med at hun nu ikke spiser så længe om dagen og også er begyndt at få mere grød og mos.
Du kan naturligvis godt forsøge at tilbyde hende vælling, men jeg tror umiddelbart ikke at det vil hjælpe dig. Derimod tænker jeg at du skal prøve at tage hende op sen aften inden du selv går i seng. Hvis du kunne holde dig vågen til kl. 23-24 og lægge hende til der (hun kan spise i søvne) så kan du forhåbentlig få lidt sammenhængende nattesøvn indtil næste morgen tidlig kl 06. Det er nemlig hvad du kan forvente med den alder hun har - at hun sover 5-7 timer sammenhængende uden mælk og hun behøver ikke mælk midt nat, når hun er 6 måneder gammel. Men sen aften kan være et reelt behov og derfor kan du forsøge at flytte amningen til dette tidspunkt.
Jeg håber det hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske