Svar: Kan jeg rejse fra mit barn

23. april 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sophie

Det er altid problematisk at være væk fra sit barn mere end et par timer når man ammer. Det kan naturligvis være nødvendigt, man kan som mor blive indlagt eller man kan som du være nødt til at tage en opgave væk hjemmefra - men som udgangspunkt er det ikke ønskværdigt.

Det kræver for det første at din dreng vil tage imod en flaske og det er der ingen garanti for at han vil, når han er 2½ måned gammel og er vant til at blive ammet hos dig. For at han vil det, så kan det derfor være nødvendigt at du tilbyder ham flaske allerede nu og det kan have store konsekvenser for dit videre ammeforløb.

Det er rigtig fint at du vil malke ud, så han kan få din mælk af en flaske og alternativet til dette er at han får modermælkserstatning. Du skal regne med at han vil have behov for ca 1/6 af sin vægt i døgnet og nu ved jeg jo ikke hvor stor han er, men hvis vi forestiller os at han til den tid vejer måske 5500-6000g, så vil han have behov for ca 950-1000 ml mælk på et døgn.

Dette vil du godt kunne malke ud til ham inden og gemme i fryseren. Se artiklen "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder under 'Artikler". Du kan malke ud imellem to amninger eller lige efter du har ammet.

Det kan være lidt vanskeligt med udmalkning, stimulation af mælk osv. med den alder din dreng har. Han er kun 3 uger gammel og din krop er derfor nu ved at indstille sig til hans behov. Du producerer mælk efter hvor tit og hvor meget han dier hos dig. Hvis du således begynder at malke ekstra ud, så stimulerer du samtidig til yderligere mælkeproduktion. Det kan gøre at han ikke vil være i stand til at 'tømme' dit bryst tilstrækkeligt og i værste fald medføre at du får problemer med brystbetændelse - modsat, hvis ...

Annonce

... du malker den overskydende mælk ud for at gemme den, så kan det godt gå fint. Men jeg kan som sagt ikke love dig at det vil være uden problemer.

Når man går ind og begynder at tilbyde flaske, når man begynder at bruge brystpumpe osv. så kan det ikke undgås at man påvirker amningen og at det kan give forskellige ammeproblemer. Du skal derfor være meget opmærksom på hvad du gør og hvorfor du vælger som du vælger. Hvis du allerede nu ved med dig selv at det vil være dejligt at kunne give din dreng flaske og du ikke prioriterer amningen specielt højt, så er der jo ikke noget problem i at du en gang imellem erstatter en amning med en udmalkning og så tilbyder mælken på flaske i stedet for. Men på sigt vil det betyde at din amning vil stoppe og din dreng sandsynligvis vil overgå til fuld flaske.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Imens du er væk, så vil du stadig producere mælk til din dreng og derfor vil det være nødvendigt at du malker ud ligesom når han normalt spiser hos dig. Det er vigtigt at du får brysterne tømt, netop for at undgå brystbetændelse, men det er også vigtigt for at opretholde din mælkemængde, så du stadig producerer mælk til ham, når du kommer hjem igen. Det vil altså kræve en del af dig, udmalkning osv. at være væk fra din dreng et døgn.

Hvis du gerne vil af sted og den opgave er vigtig for dig, så vil det bedste for både dig og din dreng være, hvis han kunne tage med dig. Er det ikke muligt at din mand og dreng kunne følge med på den opgave? Så kunne du amme ind imellem, når der var behov, I kunne være sammen, du kunne give din dreng den tryghed og nærhed som han stadig har behov for og samtidig kunne du måske så passe dit arbejde det døgn...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.