Svar: Udskiftning af sølvfyldninger og amning
19. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære NJT
Det sker at man under et ammeforløb er nødt til at få foretaget forskellige indgreb eller operationer som kræver bedøvelse. Mange steder får man at vide, at det vil betyde ammestop, men sådan behøver det bestemt ikke at være.
Der er lavet flere studier som viser at brugen af lokalbedøvelse og brug af almindeligt smertestillede medicin er sikkert at bruge og umiddelbart ikke behøver påvirke en amning.
At få fjernet sølvfyldninger sker normalt under lokalbedøvelse i munden og jeg tænker derfor at det umiddelbart ikke vil påvirke din amning. De smertestillende piller du evt. får behov for efterfølgende bør være paracetamol (panodil, pamol, pinex) og ibuprofen (Ipren) - det påvirker ikke din amning og påvirker ikke din søn via mælken. Du bør dog holde dig fra smertestillende som codein og morfica.
Du skal naturligvis fortælle din tandlæge at du ammer, så du er helt sikker på at han har denne overvejelse med sig, når han behandler dig. Jeg kunne ikke forestille mig at udskiftning af sølvfyldninger på nogen måde kan få indflydelse på en ny graviditet.
Rigtig meget held og lykke ved tandlægen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske