Svar: Mælk nok? - 2 mdr.
18. april 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Heidi
Det er helt naturligt at mælkeproduktionen i perioder ikke er helt tilstrækkelig og skal sættes op. I takt med at barnet vokser får det jo behov for mere og mere mælk og derfor vil barnet netop søge brystet hyppigere. Netop ved at amme hyppigere stiger mælkemængden og derfor er det bedste du kan gøre at lægge din dreng til brystet så hyppigt han gerne vil.
Det er også sådan at man i begyndelsen, når amningen skal etableres, producerer lidt ekstra mælk og også har en lille smule irritation af brystvævet. Derfor vil brysterne i starten være store og tunge og i takt med at mælkemængden stabiliserer sig, vil brysterne blive lidt blødere og mere eftergivelige. Du kan derfor ikke længere forvente samme brystspænding som du havde i begyndelsen af dit ammeforløb og der kan sagtens være mælk, selvom du oplever at dit bryst er slapt og blødt.
Det der er vigtigt er, at du følger din drengs lyst til at spise, at du sørger for at holde ham igang ved brystet, når han spiser hos dig, så han ikke falder i søvn inden han er mæt nok. Det vil også være godt du du tilbyder ham brystet lidt hyppigere eller at du f.eks. starter med at amme ham fra den ene side, og lader ham spise færdig der, skifter ham, lader ham bøvse osv. så så efterfølgende tilbyder ham modsatte side. På den måde får du stimuleret begge bryster ved samme amning.
Du kan også med fordel skifte imellem de forskellige ammestillinger, fordi det stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan du lægger til og dit barn dier.
Hvis man sørger for at amme hyppigt og sørger for at få hvile, mad og drikke osv. som du allerede er opmærksom på, så vil mælkemængden normalt stige igen i løbet af ca 1½ døgn.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske