Svar: Amning og ønske om nr. to
11. april 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke er, at selvom amningen naturligvis godt kan påvirke din cyklus, så må det være minimalt med den alder din datter har nu. Amning 2 gange om dagen burde umiddelbart ikke spille så meget ind og da du jo har menstruation (selvom den er uregelmæssig) så er spørgsmålet derfor hvor meget det mon egentlig vil ændre at du stopper amning...
Jeg synes faktisk du skal bede om at få en henvisning til en gynækolog og så tale med ham/hende om hvordan du bedst forholder dig. Rent teoretisk kunne man måske forestille sig at minipiller eller p-piller i en 3 måneders periode kunne hjælpe dig til at få en stabil cyklus... P-piller vil dog kunne påvirke din amning, hvilket mini-pillerne sandsynligvis ikke vil og det skal du naturligvis være opmærksom på.
Man kan naturligvis også overveje om du ved at stoppe amning vil få en mere stabil cyklus.. muligheden foreligger, men igen er to amninger dagligt ikke særlig meget. Jeg vil derfor foreslå at du får en snak med en gynækolog. Du fortæller jo at der også gik lidt tid inden du blev gravid med Katrine, så et gynækologisk tjek og en ultralydsscanning af din livmoder kunne måske godt være en meget god idé.
Det er altså en gynækolog som på alle måde kan rådgive og undersøge dig bedst:o)
Fortsat held og lykke, glæder mig til at høre, når I på et tidspunkt venter en lillesøster eller bror:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske