Svar: Stoppet med amning, hvad med mælken
4. april 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det afhænger helt af hvordan du oplever din mælkeproduktion. Hvis du oplever at brysterne er spændte, gør ondt fordi mælken presser sig på, så vil det være nødvendigt at du malker ud. Det kan du enten gør med dine hænder eller med en brystpumpe. Hvis ikke du har en pumpe, så kan du måske låne en af en veninde i mødregruppe eller lignende - det er lidt dyrt at skulle købe eller leje en brystpumpe, for det er måske kun 1-3 gange at det bliver nødvendigt med udmalkning.
Det vil være rigtig godt at du gør med en stram-bh, helst ikke med bøjle, som kan genere dit bryst, men alligevel tætsiddende, fordi det at brystet er 'spændt lidt op' kan gøre at mælkeproduktionen daler. Før hen i tiden bandt man faktisk brysterne op med et stort stramtsiddende klæde, når man skulle stoppe amningen.
Man kan også få piller der stopper mælkeproduktionen men normalt vil det ikke være nødvendigt med den alder din dreng har.
Hvis du ikke oplever brystspændinger eller smerter fra brystet, så vil mælken normalt gå i sig selv stille og roligt og mælkeproduktionen vil stoppe.
Sørg for ikke at massere eller stimulere dine bryster, men giv brysterne så meget ro som muligt, så din krop stille og roligt fornemmer at der ikke længere skal produceres mere mælk.
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål. Der findes som sagt ikke noget entydigt svar. Ofte vil det være godt at trappe langsomt ud og du har været nede på to amninger dagligt inden ammestop. Hvorvidt din krop kan klare at stoppe mælkeproduktionen uden at du malker ud afhænger af din mælkemængde og den fornemmelse du har i brystet. Nogle kvinder vil som sagt have behov for at få tømt brystet - hvis ikke de gør det kan en brystbetændelse risikeres, for andre går det helt af sig selv.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske