Svar: Stoppet med amning, hvad med mælken

4. april 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det afhænger helt af hvordan du oplever din mælkeproduktion. Hvis du oplever at brysterne er spændte, gør ondt fordi mælken presser sig på, så vil det være nødvendigt at du malker ud. Det kan du enten gør med dine hænder eller med en brystpumpe. Hvis ikke du har en pumpe, så kan du måske låne en af en veninde i mødregruppe eller lignende - det er lidt dyrt at skulle købe eller leje en brystpumpe, for det er måske kun 1-3 gange at det bliver nødvendigt med udmalkning.

Det vil være rigtig godt at du gør med en stram-bh, helst ikke med bøjle, som kan genere dit bryst, men alligevel tætsiddende, fordi det at brystet er 'spændt lidt op' kan gøre at mælkeproduktionen daler. Før hen i tiden bandt man faktisk brysterne op med et stort stramtsiddende klæde, når man skulle stoppe amningen.

Man kan også få piller der stopper mælkeproduktionen men normalt vil det ikke være ...

Annonce

... nødvendigt med den alder din dreng har.

Hvis du ikke oplever brystspændinger eller smerter fra brystet, så vil mælken normalt gå i sig selv stille og roligt og mælkeproduktionen vil stoppe.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Sørg for ikke at massere eller stimulere dine bryster, men giv brysterne så meget ro som muligt, så din krop stille og roligt fornemmer at der ikke længere skal produceres mere mælk.

Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål. Der findes som sagt ikke noget entydigt svar. Ofte vil det være godt at trappe langsomt ud og du har været nede på to amninger dagligt inden ammestop. Hvorvidt din krop kan klare at stoppe mælkeproduktionen uden at du malker ud afhænger af din mælkemængde og den fornemmelse du har i brystet. Nogle kvinder vil som sagt have behov for at få tømt brystet - hvis ikke de gør det kan en brystbetændelse risikeres, for andre går det helt af sig selv.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år