Svar: Vil ikke spise om dagen
3. april 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Nu kan jeg jo ikke se din dreng og derfor ikke vurdere, hvordan han trives, men ud fra din beskrivelse så lyder det som om at han faktisk har en rigtig god evne til at regulere sit behov.
Du lyder til at have masser af mælk og som om det kommer let til ham, samtidig er han blevet større og ældre, har flere kræfter og arbejder således med brystet på en anden måde end tidligere og det kan sagtens være at han får, hvad han har behov for på 10 minutter amning.
Det lyder jo umiddelbart sådan. Du fortæller om en dreng som:
- Sover godt op til 2 timer eller mere efter amning
- Afviser brystet naturligt, når han tilbydes det
- Er glad og tilfreds i løbet af dagen og mellem sine måltider
- Tisser fint og har gode tunge bleer
- Tager fint på
- Udvikler sig og har lyst og mod på verden
- Bliver ammet ca 7-8 gange dagligt
Det lyder som en dreng der stortrives og derfor er der ikke så meget andet du kan gøre end at glæde dig over det. Du kan ikke tvinge ham til at spise hyppigere om dagen, hvis han ikke vil det og der er ingen idé i at tvinge ham til brystet. Du må tro på at han har en naturlig evne til at regulere sit behov og hvis du tilbyder ham brystet, så tager han, hvad han har behov for.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have lidt mere sammenhængende nattesøvn og hvis det er meget vigtigt for dig, så kan alternativet være en flaske, som far så kan give, for at du kan få sovet. Det kan så være med udmalket modermælk, modermælkserstatning eller vælling og den kan gives sen aften evt. omkring midnat. Det vil give dig mulighed for at gå tidligt i seng og lade far overtage første måltid om natten, for at du så kan få sovet.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske