Brev:
Vil ikke spise om dagen
3. april 2008
Alder:
4 mdr.
Vil ikke spise om dagen
Hej Helen
Jeg har en dreng på 4 ½ måned (20 uger), som jeg ikke kan få til at spise om dagen – og når han ikke vil spise om dagen skal det jo indhentes i løbet af natten. Det er kun to gange vi er oppe, men han har tidligere – fra han var ca. 1½-3½ måned sagtens kunnet sove omkring 6-7 timer i streg uden at få mad. Ved godt at det bare har været en drøm, men nu er det blevet meget uroligt om natten, og jeg er bange for at det kun vil blive oftere om natten.
I løbet af dagen bliver han tilbudt noget at spise ca. hver 4. time, men han er åbenbart for mæt til at spise – eller for interesseret i at lege til at han gider koncentrere sig om det. Han tager fat i 1-2 minutter og slipper herefter for at blive sur, tager igen fat, men kun for igen at slippe. Dette gentager sig nogle gange og jeg ved at der er mælk til han, da jeg flere gange har malket ud fra brystet bagefter og har kunnet få op mod 100 ml.
Har forsøgt, at tilbyde han det andet bryst. Han tager han også kortvarigt fat og slipper igen – og så bliver han utilfreds. Han er heller ikke interesseret i, at tage en flaske.
Jeg har forsøgt at strukturere vores dag nogenlunde efter dine supergode forslag, men når han vågner om morgenen – om det så er før 06.00 kan jeg ikke få ham til at sove igen, selv om vi leger nat og ammer i sengen.
Vores plan ser nogenlunde således ud:
00.00 – Vågner og bliver ammet og sover videre
04.00 – Vågner og bliver ammet og sover videre
07.00 – Vågner og vi står op
08.00 – Bliver ammet, men spiser kun ganske få minutter – er jeg heldig er det op til 5-10 min
09.00 – Bliver lagt ud i barnevognen og falder i søvn med det samme sover ca. 2 timer
11.00 – Vågner
11.30 – Får grød og spiser ca. ¾ dl og bliver herefter ammet i ca. 5 min.
13.00 – Bliver lagt ud i barnevognen og falder i søvn med det samme – sover ca. 2 timer
15.00 – Vågner
15.30 – Bliver ammet – spiser kun i ganske få minutter
17.00 – Bliver lagt i barnevognen – trilles lidt med inden han falder i søvn
17.30 – Vågner
18.00 - Bliver ammet – spiser kun i ganske få minutter
Tilbyder flere gange ml. kl. 18.00 og 20.30 at han kan spise, men han tager ikke fat så det bliver til noget
20.30 – Ammes indtil kl. 21.00 – falder i søvn mens han spiser og puttes herefter
21.00 – Godnat
Jeg vil meget gerne have hjælp til, at kunne få ham til at spise mere om dagen, i stedet for at det hele skal indhentes om natten, da det som regel tager ca. 30 min. hver gang han skal have noget at spise på dette tidspunkt. Han har altid tidligere været 30-45 min om at spise, så jeg kan ikke forstå, at han nu kun kræver mad i få min. ad gangen selv om han er blevet ældre og hurtigere til at spise. Han vil heller ikke spise selv om vi går i soveværelset for os selv.
Det skal siges at han ikke er utilfreds i perioderne mellem han bliver ammet, men jeg tror ikke han får det han skal have i løbet af dagen. Han har tunge bleer flere gange om dagen – primært først på dagen og især efter natten.
Han er 67 cm og vejede da han var 19 uger 7.600 g og vejede da han var 17 uger 7.300 g, så han har taget pænt på. Han vejede ved fødslen 4.000 g og var 53 cm.