Vil ikke spise om dagen

3. april 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vil ikke spise om dagen

Hej Helen

Jeg har en dreng på 4 ½ måned (20 uger), som jeg ikke kan få til at spise om dagen – og når han ikke vil spise om dagen skal det jo indhentes i løbet af natten. Det er kun to gange vi er oppe, men han har tidligere – fra han var ca. 1½-3½ måned sagtens kunnet sove omkring 6-7 timer i streg uden at få mad. Ved godt at det bare har været en drøm, men nu er det blevet meget uroligt om natten, og jeg er bange for at det kun vil blive oftere om natten.

I løbet af dagen bliver han tilbudt noget at spise ca. hver 4. time, men han er åbenbart for mæt til at spise – eller for interesseret i at lege til at han gider koncentrere sig om det. Han tager fat i 1-2 minutter og slipper herefter for at blive sur, tager igen fat, men kun for igen at slippe. Dette gentager sig nogle gange og jeg ved at der er mælk til han, da jeg flere gange har malket ud fra brystet bagefter og har kunnet få op mod 100 ml.

Har forsøgt, at tilbyde han det andet bryst. Han tager han også kortvarigt fat og slipper igen – og så bliver han utilfreds. Han er heller ikke interesseret i, at tage en flaske.

Jeg har forsøgt at strukturere vores dag nogenlunde efter dine supergode forslag, men når han vågner om morgenen – om det så er før 06.00 kan jeg ikke få ham til at sove igen, selv om vi leger nat og ammer i sengen.

Vores plan ser nogenlunde således ud:

00.00 – Vågner og bliver ammet og sover videre
04.00 – Vågner og bliver ammet og sover videre
07.00 – Vågner og vi står op
08.00 – Bliver ammet, men spiser kun ganske få minutter – er jeg heldig er det op til ...

Annonce

... 5-10 min
09.00 – Bliver lagt ud i barnevognen og falder i søvn med det samme sover ca. 2 timer
11.00 – Vågner
11.30 – Får grød og spiser ca. ¾ dl og bliver herefter ammet i ca. 5 min.
13.00 – Bliver lagt ud i barnevognen og falder i søvn med det samme – sover ca. 2 timer
15.00 – Vågner
15.30 – Bliver ammet – spiser kun i ganske få minutter
17.00 – Bliver lagt i barnevognen – trilles lidt med inden han falder i søvn
17.30 – Vågner
18.00 - Bliver ammet – spiser kun i ganske få minutter
Tilbyder flere gange ml. kl. 18.00 og 20.30 at han kan spise, men han tager ikke fat så det bliver til noget
20.30 – Ammes indtil kl. 21.00 – falder i søvn mens han spiser og puttes herefter
21.00 – Godnat

Jeg vil meget gerne have hjælp til, at kunne få ham til at spise mere om dagen, i stedet for at det hele skal indhentes om natten, da det som regel tager ca. 30 min. hver gang han skal have noget at spise på dette tidspunkt. Han har altid tidligere været 30-45 min om at spise, så jeg kan ikke forstå, at han nu kun kræver mad i få min. ad gangen selv om han er blevet ældre og hurtigere til at spise. Han vil heller ikke spise selv om vi går i soveværelset for os selv.

Det skal siges at han ikke er utilfreds i perioderne mellem han bliver ammet, men jeg tror ikke han får det han skal have i løbet af dagen. Han har tunge bleer flere gange om dagen – primært først på dagen og især efter natten.

Han er 67 cm og vejede da han var 19 uger 7.600 g og vejede da han var 17 uger 7.300 g, så han har taget pænt på. Han vejede ved fødslen 4.000 g og var 53 cm.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder