Mange korte lure i løbet af dagen

3. april 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Mange korte lure i løbet af dagen

Hej Helen

Jeg har en dejlig lille pige på 4 uger. Hun trives generelt godt, tager fint på i vægt, og amningen fungerer godt. Hun sover også udmærket om aftenen/natten (ca. 20-7 med ammepauser naturligvis, med 3-4 timers mellemrum). Mit problem er hendes lure om dagen.

Jeg har en stor pige på 3 år, som græd af ondt i maven de første 4 måneder, og hun var i den periode, og også bagefter, altid svær at få til at sove... måske fordi hun i maveperioden var blevet vant til altid at være i bevægelse (i barnevogn eller vugget på armen). Det betyder derfor meget for mig at prøve at få nogle bedre vaner med den lille, så jeg ikke skal bruge så meget energi på at få hende til at sove hver dag.

Jeg har læst mange af de andre indlæg, og bruger mange af dine fif. Jeg skifter hende efter 1 bryst ved amning, hvis hun bliver træt, og tilbyder det andet bryst bagefter. Jeg prøver altid at få hende til at bøvse efter amning. Jeg lægger hende i svøb, når hun skal sove, giver hende sut, sidder evt. med hende lidt i armene (afhængigt af hvor træt hun er) før jeg lægger hende, og jeg har en pude under hovedenden af liften, så evt. luft i maven kan komme op under søvnen. Og jeg sidder ...

Annonce

... med armen hos hende, hviler den på hende, så hun fornemmer tyngde og aer hende i starten lidt på kinden.

Jeg synes virkelig jeg kæmper. Det lykkes mig også at få hende til at sove i liften, men problemet er, at om dagen vågner hun næsten altid efter 30-40 minutter. Jeg ved godt, du siger, det kan være en bøvs, men hver gang skal jeg bruge 30-60 minutter på at få hende til at sove, så det er lidt irriterende at skulle starte forfra efter en så kort lur... Nogen gange i løbet af dagen lader jeg hende sove i mine arme eller på sofaen og hun sover også i barnevognen, når vi er ude med den.

Jeg lægger hende måske til at sove 2-3 gange i liften i løbet af dagen. Om aftenen, ved 19-20 bruger jeg også lang tid på at få hende til at sove, ofte 1 time, men derfra tager hun så til gengæld også ofte lange lure helt frem til om morgenen.

Hvorfor tror du hun sover så lidt ad gangen? Hvad skal jeg gøre for at få hende til at sove længere ad gangen om dagen? Er det noget, der hænger sammen med hendes alder, og som bliver bedre med tiden af sig selv? Eller afhænger det hele af, hvordan jeg får lært hende at sove?

Jeg glæder mig til at se dit svar.

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.