Svar: Ammestop og vågner om natten
31. marts 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Mali
Tak for dine pæne ord om min side:o)
Det lyder som om at Tommy er en aktiv lille dreng, der trives og udvikler sig rigtig godt og i sund retning. Du fortæller at han puttes til natten mellem 19-20 og bortset fra de opvågninger han har, så sover til næste morgen mellem 6-7. Det vil sige mellem 11-12 timers nattesøvn. Om dagen sover han ofte ca 3 timer - altså et døgnbehov på mellem 14-15 timer.
Nogle børn sover så meget og har behov for det, men andre børn vil omkring 1 års alderen sove mindre og jeg tænker derfor at grunden til at Tommy vågner omkring midnat og der virker frisk, er fordi han faktisk ikke har behov for mere søvn. Han kan faktisk godt sove en time mindre end han gør og det er derfor han vågner.
Så kan man diskutere hvordan man kan ændre på det. Nogle gange er barnet parat til kun at få en lur dagligt, nogle gange skal man forsøge at skyde dagslurene lidt, flytte dem med et kvarter dag for dag, nogle gange er det tidspunktet for putning der skal være anderledes...
Når man vil ændre lidt på børn sovevaner, så er det ofte en god idé at ændre på rytmen for hele dagen. Det er sådan at vi jo har en helt fast rytme, som er afhængig af hvornår vi f.eks. spiser. Den afhænger også af lys og mørke, vores krop lærer ligesom at vi skal være vågne i de lyse timer og sove, når det er mørkt og så har vi også forskellige ritualer som vi er afhængige af når vi skal sove. Det gælder både for børn og voksne. Når man vil ændre på søvnvanerne er det derfor ofte en god idé at ændre lidt på hele rytmen døgnet rundt. Og hvad der lige præcis skal ske og hvad der passer hos jer, må du forsøge at vurdere.
Med hensyn til ammestop, så er det altid lettest at stoppe amning når både mor og barn er enige om at nu er det slut. Det lyder hos jer som om at det er dig, der ønsker at stoppe og Tommy er nok ikke helt enig i dette. Derfor skal du også være forberedt på at han vil protestere og at det ikke sker uden lidt gråd.
Du må så her medtænke at mælken kan han få på en anden måde, du kan sagtens erstatte amning med en kop mælk og en banan f.eks. og trygheden, nærheden, omsorgen og den fysiske kontakt vil han også kunne få på mange andre måder og den vil far også kunne give ham. Netop at få far på banen kan være en god idé, fordi han ikke forbindes med amning og så er den mulighed ligesom udelukket.
I skal naturligvis sikre jer at han får, hvad han har behov for at spise i løbet af dagen og aftenen. Det vil være helt okay f.eks. at fylde efter med en portion natgrød inden sengetid, så I er sikre på at han har fået nok, hvis han ikke har spist så meget af grøntsager og mad i stykker til aftensmaden. Mætheden skal dog skabes dagen igennem og det er helt okay at fortsat I supplere med lidt mos ved siden af mad i stykker, så I er sikre på at han får nok mad. Det vigtigste er at han nyder at spise og forbinder det med noget rart, så betyder det knap så meget, hvordan konsistensen er lige nu. Især fordi du jo skal stoppe amning, hvilket på sigt også kan få indflydelse på hans madindtag og lyst til at spise og tygge mere...
Det kan være en fordel at skære amningerne ned, så du fra at amme 3 gange, går ned til kun at amme 2 gange, så en gang og så er det tilsidst slut. Det er en fordel fordi din krop så kan følge med. Hvis du har meget mælk og det ikke kommer ud, så kan du risikere at få en brystbetændelse. Hvis din dreng ikke kommer til brystet og du oplever brystet meget fyldt og spændt, så kan du således være nødt til at malke ud. At få ham til det og bruge din dreng som nedtrapning kan derfor være en fordel og mælken nedsætter sig af sig selv.
Samtidig vil en nedtrapning ofte gøre at du producerer mindre mælk og brystet bliver derfor mindre og mindre interessant for Tommy - det kan altså betyde at han selv begynder at sige lidt fra og så er udgangspunktet for at stoppe lidt lettere...
Men nogle gange dur det ikke at trappe ned. Tommy kender jo ikke klokken og forstår simpelthen ikke, hvorfor han nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan. Derfor vil han måske blive yderligere frustreret over denne metode og så kan det være langt bedre at stoppe helt.
Han begynder måske at kende til at noget slutter. Det kan være i andre sammenhænge, - bogen du klapper sammen, så er historien slut, mælkekartonen på bordet er tom, nu er der ikke mere mælk det er slut osv. Dette kan du føre over til brystet - der er ikke mere, det er slut og så tilbyde et alternativ. Det kan være noget at spise, hvis du tror han er sulten eller det kan være vand eller mælk af kop, hvis du tror han er tørstig. Nogle gange kan du også aflede ved at lege med ham, kilde ham, danse med ham eller lignende, så du giver ham kontakten og nærheden på en anden måde.
Det er vigtigt at du tager en bluse på som han ikke selv kan få op, både om dagen og om natten. Det er synd for ham hvis du går og 'strutter med barmen' og så forbyder ham at være i nærheden:o) Det vil være en rigtig god idé at du tager en tætsiddende top eller bh på (uden bøjle) så brystet bliver 'spændt lidt ind'. Samtidig er det vigtigt at du ikke berører/masserer brystet for meget, da berøring af bryst og brystvorter også kan stimulere til mælk.
Men ellers så er det et spørgsmål om at finde det rigtige tidspunkt og tage beslutningen om at nu skal det være - en beslutning som bestemt også kan være svær:o)
Jeg håber du er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske