Svar: Amning med suttebrik
30. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Jeg synes bestemt ikke at du skal stoppe med at amme. Det lyder jo som om at du har godt med mælk og du fortæller også at du gerne vil amme.
Du fortæller at du giver flaske med mme om aftenen for at få lidt ro og det lyder som om at din dreng godt kan finde ud af både at tage flaske og bryst. Du er naturligvis nervøs for om han vil fravælge brystet og vælge flasken og den risiko er altid til stede, men nogle gange kan børn faktisk godt klare begge dele - det er kun tiden der kan vise hvordan det er hos jer.
Brug af suttebrik kan for nogen være det der gør at amningen kommer til at fungere. Det er sådan at din dreng skal arbejde ekstra hårdt ved brystet for at stimulere det og malke mælken ud, når der er en brik mellem hans mund og brystet. Det kan betyde at han har sværere ved at stimulere dig og måske ikke helt får den mængde mælk ud, som han har behov for. Derfor vil man normalt anbefale at du forsøger at fjerne brikken stille og roligt og arbejder på at få ham lagt direkte til brystet.
Når det er sagt, så er børn jo også forskellige og nogle børn har så stort et vaccum at de sagtens kan spise sig mætte og trives rigtig godt med en suttebrik. De formår altså at få den mælk ud de har brug for og de stimulerer deres mor fint. Igen må du her se hvad tiden bringer, jeg har mødt mødre hvis amning gik i stykker på grund af en suttebrik, men jeg har også mødt mødre som har ammet i flere måneder med en brik og hvor amningen lykkedes netop på grund af brikken. Og så er der jo også mange som starter med at bruge brikken, men i takt med at barnet arbejder med brystet og bliver større, får flere kræfter, så kan barnet komme til brystet og pludselig tage fat uden brikken.
Du fortæller at du har haft brystbetændelse og jeg kan godt høre at din amning ikke er helt ukompliceret. Jeg kan også godt forstå at du er frustreret og har lyst til at give op, men jeg synes det er vigtigt at du giver det en chance og der er mange ting du umiddelbart kan gøre. Hvad du vælger og har lyst til afhænger dog helt af dit overskud og du bliver nødt til også at prioritere din tid i forhold til din dreng. Han trives jo med flasken og er tilsyneladende også glad for erstatningen og det skal ikke være amning for enhver pris.
Hvis det viser sig at det ikke fungerer med både amning og flaske og du må smide håndklædet i ringen og stoppe med at amme, så er det vigtigt at du føler du har gjort hvad du kunne. Det er lettere at komme igennem denne proces, hvis du i dit hjerte føler at du kæmpede, med den duede ikke for jer to. Det er rigtig ærligt efter nogle måneder at stå med følelsen af "hvis bare jeg.., så var det måske lykkedes.."
Du kan overveje om det vil hjælpe dig at malke ud. Det at stimulere og malke ud med en brystpumpe får for det første din brystvorte trukket frem, så din dreng bedre kan få fat på brystet, men det vil også være muligt for dig at tilbyde ham din egen udmalkede mælk i stedet for mme. Det kan måske være rart for dig at vide, at det er din mælk han får, selvom han ikke ligger direkte ved brystet.
Du kan forsøge at malke ud lige inden du lægger til. Trække brystvorten frem og få nedløbsrefleksen igang og så forsøge at lægge din dreng til. Du kan også gøre det at du ammer som nu, men når han så har spist hos dig, så bruger du brystpumpen til at 'tømme' brystet og den mælk du får ud der, kan du så give din dreng enten af en lille kop, en sprøjte i mundvigene eller af en flaske.
Jeg får indtryk af at din dreng ligger ved de bryster al tid og det lyder rigtig hårdt. Han ligger ofte 1-1½ time og han spiser meget hyppigt. Jeg tænker her at du skal forsøge at afkorte amningerne - han skal ikke ligge så længe.
Læg ham til brystet og gerne med suttebrik. Forsøg at holde gang i ham, trykke ham i håndfladerne, under fødderne, stryge ham lidt gennem håret, massere hans hovedbund osv. for at han ikke skal falde for meget i søvn. Når han har spist 20-30 minutter på det ene bryst, så tager du ham fra, skifter ham, så han atter vågner op til dåd og tilbyder ham det modsatte bryst. Her kan han tage imod, hvis han har lyst, spiser måske 10 minutter mere og så slut, siger måske helt fra, vil ikke have mere, spiser måske kun 2 minutter og så er det også okay.
Herefter er amningen slut og du kan tilbyde ham en sut. Hvis du efter amning på denne måde fortsat føler at han virker sulten, så kan du malke lidt mælk ud eller give ham lidt modermælkserstatning. Det vil også give dig et billede af om han får mad nok. Spiser han kun 20ml - så er han ikke sulten, men sluger han 80ml - så er han mere sulten, selvom han har spist godt hos dig ...
Man kan i princippet ikke 'tømme' et bryst, du vil altid kunne klemme lidt mælk ud, så derfor er det egentlig en forkert betegnelse. Men når din dreng har spist hos dig, så skulle du meget gerne kunne mærke forskel på det bryst han har spist ved og det bryst, som han endnu ikke har fået mælk fra. Brystet som er 'tømt' vil virke mere blødt og eftergiveligt, måske endda se lidt mindre ud:o)
Jeg foreslår altså at du bibeholder amning, forsøger at holde din dreng aktiv ved brystet, afkorter amningen så den varer 20-30 minutter på det ene bryst, skifter ham og tilbyder toppen af det andet. Herefter svøber du ham og tilbyder ham en sut og ser om han kan sove. Hvis han ikke er roligt og tydeligt viser at han har brug for yderligere mælk og forsat virker sulten, så synes jeg at du skal supplere ham med udmalket modermælk eller mme, som du kan give af en kop, en sprøjte eller af en flaske.
Jeg ser ikke noget problem i at du lige nu lader ham spise med suttebrik og forsøger at gøre amningen så problemfri som muligt. I må godt forsøge at nyde det lidt, så det ikke er en kamp at få ham til brystet. Det må gerne være rart og forbindes med noget rart for jer begge.
Jeg kan ikke se dit bryst, jeg kender ikke årsagen til at du bruger suttebrik, jeg kan heller ikke se din dreng. Der er som sagt mange råd at give og du skal endelig spørge igen, hvis der er noget du er i tvivl om. Jeg håber dog at mine tanker lige nu vil hjælpe dig lidt videre på vej:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske