Brev:
Amning med suttebrik
30. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Amning med suttebrik
Hej
Jeg har en søn på to måneder, og han vil desværre kun ammes, hvis jeg har suttebrik på brystvorten. Jeg har indtil videre haft to brystbetændelser. Under den sidste brystbetændelse fik han lidt mme, da jeg havde høj feber med det resultat, at han ikke gider at tage direkte fra mit bryst mere. Dette har stået på i 2½ uge.
Mit problem er dels, at jeg synes det tager længere tid for ham at tømme mit bryst, og jeg er også lidt bekymret for, om han overhovedet bliver mæt - får nok. Han ligger nemlig længere og længere tid ved mit bryst. Synes ikke der er lang tid mellem amningerne. Før kunne han snildt sove mellem to og tre timer men nu er det snarere en til to timer (og oftere en) efter han måske har ligget ved brystet en time til halvanden.
Jeg prøver at holde ham til, men ved ikke om han måske bruger mit bryst som hygge. Når jeg tager ham fra efter lang tid, er der ofte mælk i brikken og hvis jeg klemmer omkring brystvorten kommer der stråler ud, men det vil der måske altid gøre?
Jeg vil meget gerne fortsætte amningen, men er altså ret bekymret.. ved jo at suttebrikker på sigt nedsætter amningen. Vil det hjælpe at malke ud? samtidig vil jeg jo også gerne kunne bevæge mig uden for en dør, så jeg ikke er så bundet til sofaen hele tiden..
Det skal siges, at min søn har et heftigt temperament, så han giver ikke en mange chancer for at prøve uden suttebrik. Har både prøvet at starte med suttebrik og så siden tage den af, og starte uden..
Min egen sundhedsplejerske var her for snart tre uger siden, hvor han vejede 4390 gram. I går vejede han 4950 gram (har en børnevægt) så han har vel egentlig taget pænt nok på? Vi har givet ham mme til natten for at skabe ro. (Han får ca. 130 ml).
Mit spørgsmål er altså kort og godt, hvad jeg kan gøre for at optimere min amning, og/eller om jeg skal indstille mig på at stoppe med at amme.