Svar: Dele udmalket mælk?

14. marts 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maria

Tillykke med din lille datter og tak for dine pæne ord til mig om min side:o)

Det lyder som om at du har rigtig godt med mælk og som om at både du og Josefine har det rigtig godt og trives med amning. Dejligt.

Når mælken skal deles efter optøning så bør du tø mælken op i køleskab, så optøningen sker stille og roligt. Herefter er der ikke noget problem i at dele portionen i 2, hver portion kan holde sig i køleskabet 1 døgn. Det vil være rigtig fint at gøre det sådan, hvis det er den mængde (125ml) du regner med at din datter ca spiser.

Du kan dog også optø den store mængde med 260ml mælk og så først lige inden brug hælde den mængde mælk på flaske, som du mener din datter har behov for. Det vil sige tage f.eks. 60ml, hvis hun kun behøver lidt eller give hende f.eks. 180 ml, hvis hun virker mere sulten.

Den rest der er tilbage i den flaske hun har spist fra, kan desværre ikke gemmes og bruges igen, så derfor er det en god idé at tage den mængde mælk fra du nogenlunde regner med at hun kan spise, så der så vidt muligt ikke går noget til ...

Annonce

... spilde.

Med hensyn til afføringen så ændrer den sig faktisk meget, når barnet bliver ammet. Hos nogle mere tydeligt end hos andre. Afføringen vil normalt være gul og virke grødet i konsistensen, men den kan godt pludselig virke grønlig eller blive helt orange. Der er visse fødevarer som kan påvirke mælken og dermed afføringen hos barnet - fødevarer du indtager kan og vil f.eks. give mælken smag, det vil også nogle gange kunne farve mælken (det kan man se når man malker ud) og så vil det naturligt også påvirke udseendet på hendes afføring.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kan være løg, kål af forskellige slags, banan, spinat, ferskener, - det er nogle af de ting, jeg ved forældre oplever giver mælken en ændring og det behøver bestemt ikke være negativt. Der er faktisk lavet undersøgelser som viser at børn godt kan lide at modermælken har lidt varieret smag, det er netop en af modermælkens forcer - at den hele tiden varierer sin smag efter hvad moderen indtager af kost.

Du behøver således ikke ændre på din kost, så længe Josefine stortrives som hun gør.

Fortsat held og lykke og rigtig god påske:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor