Svar: Dele udmalket mælk?
14. marts 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Maria
Tillykke med din lille datter og tak for dine pæne ord til mig om min side:o)
Det lyder som om at du har rigtig godt med mælk og som om at både du og Josefine har det rigtig godt og trives med amning. Dejligt.
Når mælken skal deles efter optøning så bør du tø mælken op i køleskab, så optøningen sker stille og roligt. Herefter er der ikke noget problem i at dele portionen i 2, hver portion kan holde sig i køleskabet 1 døgn. Det vil være rigtig fint at gøre det sådan, hvis det er den mængde (125ml) du regner med at din datter ca spiser.
Du kan dog også optø den store mængde med 260ml mælk og så først lige inden brug hælde den mængde mælk på flaske, som du mener din datter har behov for. Det vil sige tage f.eks. 60ml, hvis hun kun behøver lidt eller give hende f.eks. 180 ml, hvis hun virker mere sulten.
Den rest der er tilbage i den flaske hun har spist fra, kan desværre ikke gemmes og bruges igen, så derfor er det en god idé at tage den mængde mælk fra du nogenlunde regner med at hun kan spise, så der så vidt muligt ikke går noget til spilde.
Med hensyn til afføringen så ændrer den sig faktisk meget, når barnet bliver ammet. Hos nogle mere tydeligt end hos andre. Afføringen vil normalt være gul og virke grødet i konsistensen, men den kan godt pludselig virke grønlig eller blive helt orange. Der er visse fødevarer som kan påvirke mælken og dermed afføringen hos barnet - fødevarer du indtager kan og vil f.eks. give mælken smag, det vil også nogle gange kunne farve mælken (det kan man se når man malker ud) og så vil det naturligt også påvirke udseendet på hendes afføring.
Det kan være løg, kål af forskellige slags, banan, spinat, ferskener, - det er nogle af de ting, jeg ved forældre oplever giver mælken en ændring og det behøver bestemt ikke være negativt. Der er faktisk lavet undersøgelser som viser at børn godt kan lide at modermælken har lidt varieret smag, det er netop en af modermælkens forcer - at den hele tiden varierer sin smag efter hvad moderen indtager af kost.
Du behøver således ikke ændre på din kost, så længe Josefine stortrives som hun gør.
Fortsat held og lykke og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske