Brev:
Gylper meget
14. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Gylper meget
Hej Helen,
Min datter på 3 måneder og en dag er begyndt at gylpe meget igen. Jeg ammer hende fuldt for hun vil ikke tage en flaske, hvilket vi egentlig gerne vil have hende til. Hun gylpede meget i starten, men så har der været en lang periode, hvor hun ikke har gylpet så meget, men nu gylper hun utrolig meget igen.
Nogle gange er det blot noget tynd noget, som bare "render" ud, men andre gange er det tyk og man kan tydelig se at det genere hende.
Hun virker også utilpas mange gange, og jeg fornemmer at det er på grund af alt det gylp, som kommer op. Det kan nogle gange nærmest lyde som små opkast.
Er det normalt at hun pludselig er begyndt at gylpe sådan igen i hendes alder?? Og kan jeg gøre noget for at hjælpe hende for hun er tydeligvis ofte skidt tilpas. Nogle gange gylper hun lang tid efter hun har spist, så det er ikke altid lige efter amning.
Hun har til tider svært ved at finde ro og sover dårligere - kan det skyldes at der er noget der genere hende. -Det er stort set kun om dagen at hun har problemer med at sove - om natten sover hun okay. Hun kommer oftest i seng mellem 20 og 21 og vågner så 1 eller 2 gange om natten for at spise men sover derefter med det samme igen - uden at gylpe eller bøvse (hvilket der også undrer mig, når hun gør det så meget om dagen???) og så vågner hun ved 7-7.30 igen.
Herefter står vi op og ca 1 - 1½ time efter sover hun son første lur på ca 1 lille time. Derefter sover en igen ved ca 11 tiden - igen kun ca 1 time - hvis jeg kører i barnevognen hende kan hun falde i søvn igen og så tage et par timer mere. Omeftermiddagen er hun svær at få til at falde i søvn- og ofte bliver det kun til små lurer der.
Jeg føler også at hun gerne vil spise ofte når hun er utilpas. Hun spiser normalt kun ved et bryst af gangen, for jeg har oplevet at hun gylper endnu mere, hvis hunspiser ved begge bryster samme tid.. Men er det en fejl? Burde hun blive tilbudt begge bryster hver gang?? -Måske især nu hvor hun er blevet ældre??
Hun søger ofte efter brystet igen kort tid efter - indenfor 1 til 1½ time..
Jeg føler også nogle gange at jeg skal give hende mad mindst 2 nogle gange 3 gange inden hun falder til ro og falder i søvn, når hun skal sove.. Om aftenen spiser hun meget ofte for at samle ind til natten.
Håbet du kan hjælpe mig med nogle svar, så jeg kan få lidt ro i sjælen og forhåbentlig hjælpe min lille pige
Med venlig hilsen
Kristina