Svar: Ukoncentreret ved brystet
13. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Kære fortvivlede
Det er helt normalt at børn i 3 måneders alderen begynder at interessere sig så meget for verden, at de ikke kan koncentrere sig om brystet. De spiser derfor mere kortvarigt i dagtimerne, med vil som regel indhente det forsømte om aftenen eller tidligt om morgenen og du må et eller andet sted tro på, at din datter har en helt naturlig evne til at regulere sit behov selv.
Det er så fint, at hun spiser lidt, mærker duften af mor og mors mælk, slipper og kigger på dig, pludrer med dig osv. Der er ingen tvivl om at hun godt ved hvem mor er og at ligge der er så trygt og dejligt for hende og du må meget gerne møde hende der, pludre med hende og give hende den pause. Prøv at nyde det i stedet for at blive frustreret.
Det lyder som om at du har masser af mælk og umiddelbart synes jeg ikke du skal bekymre dig. Hvis du oplever at hun i løbet af dagen spiser for lidt, du har brug for at få hende lagt til brystet, få brystet tømt eller stimuleret og hun ikke tager nok fra, så kan det være en god idé at lægge sig ind i soveværelset med hende og amme hende liggende. Det at ligge ned at amme, nedrullede gardiner og fuldstændig ro, kan nogle gange hjælpe barnet til at koble verden lidt fra og så koncentrere sig lidt mere om brystet.
Du skal også sige til dig selv, at hun er så stor nu, at hun ikke længere behøver amning helt så tit. Det er helt fint hvis du kun ammer 6 gange i døgnet, sover hun et længere stræk på 5-6 timer, ja så skal nu naturligvis ammes lidt hyppigere efterfølgende, eller måske er hun blevet ammet hyppigere lige inden... Men hun kan godt selv regulere det, tilbyder du og hun afviser, så er det okay. Tilbyder du og hun kun tager lidt, så er det også okay og en gang imellem spiser hun så 10 effektive minutter og så er det godt:o)
Hun lyder glad og tilfreds, hun nyder umiddelbart amningen og den stund det giver jer. Der er ikke tale om ammestrejke, at hun afviser brystet, men mere om at hun i sin udvikling er nået så langt at hun nu begynder at forstå at mor er en ting og bryst er noget andet, det er ikke en enhed, men hører sammen og jeg kan godt pludre med den der giver hende mad...
Rigtig meget held og lykke, håber du har fået lidt ro på, rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske