Svar: Ukoncentreret ved brystet

13. marts 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære fortvivlede

Det er helt normalt at børn i 3 måneders alderen begynder at interessere sig så meget for verden, at de ikke kan koncentrere sig om brystet. De spiser derfor mere kortvarigt i dagtimerne, med vil som regel indhente det forsømte om aftenen eller tidligt om morgenen og du må et eller andet sted tro på, at din datter har en helt naturlig evne til at regulere sit behov selv.

Det er så fint, at hun spiser lidt, mærker duften af mor og mors mælk, slipper og kigger på dig, pludrer med dig osv. Der er ingen tvivl om at hun godt ved hvem mor er og at ligge der er så trygt og dejligt for hende og du må meget gerne møde hende der, pludre med hende og give hende den pause. Prøv at nyde det i stedet for at blive frustreret.

Det lyder som om at du har masser af mælk og umiddelbart synes jeg ikke du skal bekymre dig. Hvis du oplever at hun i løbet af dagen spiser for lidt, du har brug for at få hende lagt til brystet, få brystet tømt eller stimuleret og hun ikke tager nok fra, så kan det være en god idé at lægge sig ind i soveværelset med hende og amme hende liggende. Det at ligge ned at ...

Annonce

... amme, nedrullede gardiner og fuldstændig ro, kan nogle gange hjælpe barnet til at koble verden lidt fra og så koncentrere sig lidt mere om brystet.

Du skal også sige til dig selv, at hun er så stor nu, at hun ikke længere behøver amning helt så tit. Det er helt fint hvis du kun ammer 6 gange i døgnet, sover hun et længere stræk på 5-6 timer, ja så skal nu naturligvis ammes lidt hyppigere efterfølgende, eller måske er hun blevet ammet hyppigere lige inden... Men hun kan godt selv regulere det, tilbyder du og hun afviser, så er det okay. Tilbyder du og hun kun tager lidt, så er det også okay og en gang imellem spiser hun så 10 effektive minutter og så er det godt:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun lyder glad og tilfreds, hun nyder umiddelbart amningen og den stund det giver jer. Der er ikke tale om ammestrejke, at hun afviser brystet, men mere om at hun i sin udvikling er nået så langt at hun nu begynder at forstå at mor er en ting og bryst er noget andet, det er ikke en enhed, men hører sammen og jeg kan godt pludre med den der giver hende mad...

Rigtig meget held og lykke, håber du har fået lidt ro på, rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.