Brev:
Ukoncentreret ved brystet
13. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Ukoncentreret ved brystet
Hej Helen.
Jeg har en dejlig pige på snart 12 uger, som er blevet ammet fuldt siden fødslen. Hun vejede dengang 4360 og var 55 cm. lang. For en uge siden var hun 65 cm. lang og vejede 6400 gram. Der har ikke været problemer med vægtøgning, det ved jeg, fordi sundhedsplejersken har været her tit i starten, da den lille havde slem gulsot, og helt i starten havde problemer med at tage på i vægt. Idag tager hun mindst 250 gram på om ugen, og hun begyndte at sove 6 timer i træk om natten fra hun var 6 uger.
Jeg havde vænnet mig til, at hun fra 2 mdr. alderen har sovet 7-8 timer om natten, hvorefter hun vågnede op for at spise kl. 7 om morgenen, for derefter at sove igen til kl. 10 for at spise. Men nu er hun begyndt at have lidt sværere ved at sove, og jeg er lidt forvirret, for at sige det rent ud.
Når nedløbsrefleksen begynder at være på sit højeste på mit venstre bryst, ja så afviser hun det, for at ville pludre med mig i stedet for. Det sker også typisk, at hun får det galt i halsen. Jeg prøver at lægge hende til igen og igen, men hun virker til ikke at være interesseret i mad længere. Så prøver jeg efter et stykke at give hende lidt opmærksomhed og leger med hende. Efter et stykke tid giver hun tegn på at være søvnig, og så prøver jeg igen at give hende bryst, men så begynder hun at blive sur på mig. Når jeg så putter hende, ligger hun sig til at sove ca. en halv time-en time, og virker til at ville have mad. Det prøver jeg så igen fra samme bryst, men der går ikke andet end 2 min. så pludrer hun igen og vil lege, hvor jeg så prøver ikke at snakke med hende men gøre det hele så roligt som muligt. Og sådan fortsætter det længe indtil hun bliver overtræt.
Hun spiser mindst 6-8 gange om dagen, og der er 10 min. måltider indimellem, og også på det venstre bryst, men det tager virkelig kræfterne fra mig, at hun har så svært ved at koncentrere sig. I nogle dage vågnede hun 2 gange om natten. Nu sover hun fra ca. 23- 5.30, spiser godt, sover indtil kl. 7-8 stk. og så vil hun kun spise lidt og er vildt opmærksomt på alt.. Hun falder tit i søvn igen, men hun vil næsten ikke spise.. Jeg frygter, at hun vænner sig til at være vågen på et tidspunkt, hvor hun har mest brug for at sove, for det er den der rytme igen med småspiseri og leg.
Det skal siges, at lige så snart hun virker træt, prøver jeg at putte hende, og det virker meget ofte, men hun sover ikke længe ad gangen om dagen. Noget siger mig, at hun bare er lidt for bevidst om alt, hvad der sker omkring hende. Hun har fra starten været meget bevidst og god til at pludre, løfte hovedet, er af natur meget nysgerrig og en glad pige. Jeg har haft hyppige besøg af sundhedsplejersken, fordi jeg har troet, at hun ikke fik nok, da hun har haft de her perioder før, hvor hun måske ikke vil spise godt før der er gået 5 timer om dagen. Men hver gang har hun overrasket mig ved at hun har taget næsten 400 gram på om ugen.
Skal jeg bare se det her som en fase, der går over igen, eller skal jeg tage det lidt mere alvorligt, da jeg mest af alt frygter, at amningen går i stå, fordi hun ikke stimulerer det mere end hun gør.
Indtil videre har jeg prøvet at holde rolige genkendelige dage, for at hun skal koncentrere sig om måltidet, jeg har prøvet at amme i tvillingestilling og liggende, men det virker heller ikke. Tilbyder jeg brystet for ofte? Hvad sker der?
Med venlig hilsen
Den fortvivlede